Vogeleiland Lamberts baai - Reisverslag uit Lamberts Bay, Zuid-Afrika van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu Vogeleiland Lamberts baai - Reisverslag uit Lamberts Bay, Zuid-Afrika van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu

Vogeleiland Lamberts baai

Blijf op de hoogte en volg Oetske

12 Oktober 2019 | Zuid-Afrika, Lamberts Bay

Om half 7 ging de wekker. Opgeruimd, ontbeten en om 8 uur de koffer buiten de deur gezet. Die werd opgehaald. Uitgecheckt en om half 9 waren we allemaal in de bus. Andries telde zijn schaapjes zoals hij steeds doet ook al weten we dat iedereen er is. We begonnen aan een lange rit. Hoewel, al na een half uur hadden we een eerste stop. Het strand buiten Kaapstad. Een fotomoment. We leken wel Japanners. We konden vandaar de Tafelberg op een andere manier zien. Jammer dat het niet helemaal helder is, zei Andries. Maar nee, het was juist mooier omdat het wat heiig was, dat gaf de berg wat mysterieus. En dat was vast goed voor de foto's. Daarna weer verder tot half elf: koffiepauze. Dat ging best snel want de betaling ging uit de pot. Aan het begin van de reis hebben we nl geld in de pot moeten doen om zo bepaalde dingen tijdens de vakantie te betalen zoals fooien en snelle koffies ed. Dat werkt dus wel. Onderweg werd er flink aan de weg gewerkt. Tenminste, we zagen steeds mensen langs de kant van de weg zitten met een vlaggetje, ten teken dat een weghelft afgesloten was. Erg hard werken ze niet. Het lijkt er ook op dat er voor twee werkende mensen ook twee opzichters aan het werk gezet worden. Dan snap je niet dat er zoveel werkloosheid is. Andries vertelde in de bus heel veel over de omslag in Zuid Afrika. Toen de Klerk aan de macht kwam en hij de wetten in het land meteen veranderde. De gevangenen waaronder Mandela werden vrijgelaten en bv vrouwen mochten werken. De dienstplicht werd afgeschaft en zwarten kregen een paspoort. Andries heeft Mandela en de Klerk en ook Bota zelf gekend. Hij heeft het van dichtbij meegemaakt. Interessant om dat zo te horen. Ook over de scholen. De staatsscholen op het moment tellen klassen van 65 leerlingen. 85% maakt de middelbare school niet af. Semi privescholen hebben 30 leerlingen en prive maar 18. Van de leerlingen van de staatsscholen gaat maar 5% studeren en van privescholen 99%. Er is veel corruptie. Ook in de gezondheidszorg. Dus we krijgen heel veel mee van politiek en cultuur. We kwamen in een dorpje waar we een lunch zouden kopen bij de Spar. Ja je denkt dat die winkels haast niet meer bestaan maar in Zuid Afrika zijn ze booming. Wat een grote winkel zeg. Broodje gekocht en je kon je eigen salade samenstellen. We wilden nog even naar de wc maar er zat een hekwerk voor. Er moest een muntje in zei de caissière. Zij wilde ons geld wel even wisselen. Maar toen we daar stonden zei een Zuid Afrikaanse: nee joh, gewoon hard duwen… En ze ging er doorheen. Dus zo kon het ook, zonder muntje.. Ze spreken hier allemaal Afrikaans. Ook de kranten zijn in die taal. Goed te lezen dus. Wij weer verder totdat we in Lamberts Bay (of Baai) aankwamen. Mooi hotel. We kregen een welkomstdrankje. Mochten even het plaatsje bekijken en om drie uur in optocht naar het vogeleiland. We namen, net als de anderen, maar een vest mee want het zou wel fris zijn op de boot. Maar we liepen een stukje en toen zei Andries: Kijk, hier is het, loop maar door en je mag zelf teruglopen als je genoeg gezien hebt. Huh? Geen boot dus? Ook geen echt eiland maar een schiereiland. Maar wel vogels. Heel veel aalscholvers, en vooral veel Jan van Genten. Een prachtige kolonie. Er waggelden ook nog wat pinguïns tussendoor. En wat verderop heel veel zeehonden en walrussen. Maar daar kon je niet zo dichtbij komen. Heel veel foto's gemaakt. Te veel natuurlijk. Maar morgen moeten we heel lang in de bus dus dan kunnen we al wat foto's selecteren. Op de terugweg zagen we een klein winkeltje met craftwork. Nou zeiden we voor de grap, eens kijken of ze een glaasje hebben. En? Ja hoor in heel Kaapstad geen glaasje met Kaapstad maar hier wel een van Lambert Bay. Veel meer zullen het er niet worden denk ik. We waren na terugkomst nog even op de hotelkamer toen er geklopt werd. We gaan even een wijntje doen in de lounge, komen jullie ook? Dus wij naar de lounge. T was een gezellige boel. We kregen er nog hapjes bij 'van het huis'. Om half 7 met z'n allen naar een restaurant vlakbij. Ook leuk. Je komt zo telkens naast anderen te zitten dus we raken al aardig met elkaar bekend en vertrouwd. Dat mag ook wel want we moeten vanaf nu 3 weken intensief met elkaar omgaan. Dat lijkt wel goed te gaan. Best wel moe. Vroeg naar bed en morgen weer om half 7 op. Hoezo vakantie? Wel een echte reis.