Small four, oceanen en wijn - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu Small four, oceanen en wijn - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu

Small four, oceanen en wijn

Blijf op de hoogte en volg Oetske

10 Oktober 2019 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dat ziet eruit als een drukke dag en dat was het ook. Peter had erg last van zijn schouder vannacht, frozen shoulder leek het dus leek het beter als er een arts naar zou kijken voordat we echt op pad gaan. Andries gevraagd. De arts komt dan gewoon naar de hotelkamer. Nou doe maar dan. Vanmiddag als we terug komen. Om half acht al in de bus want, volgens Andries, dan sta je met 30 mensen op de Kaap en als je later gaat met 300. Het was fris, zeg maar koud. Een van de groepsmensen had een korte broek aan. Nou dat kun je vandaag beter niet doen. Later had ze zich verkleed. Het was bewolkt maar geen regen. Vannacht wel en vanmorgen vroeg was er nog een mooie regenboog. Na een half uur hadden we al een fotomoment. Aan de kust waren er zeehonden. Eentje zwom vlakbij. Wat een leuk koppie, net Janis. Gisteren hebben we naar glaasjes gezocht maar die zijn er niet. Vandaag wel een soort eierdopje met Capetown; ook wel goed. Toen weer verder. Andries vertelde erg veel over alles wat we maar enigszins konden zien en tegenkwamen. Als hij ook zoveel vertelt als we acht uur in de bus zitten, berg je dan maar. Maar dat zal wel niet. En nu was het heel leuk en informatief. Over de verschillen in taal tussen Afrikaanders en Engelstaligen. Afrikaanders en zwarten hebben vaak meer moeite met Engels afstammelingen vanwege het verleden. In 1902, de boerenoorlog. Toen werden ze door de Engelsen in concentratiekampen opgeborgen. En over de parken enzo. Het afrikaasn is een soort vereenvoudigd Nederlands. Veel Nederlanders zouden die taal ook wel willen denk ik. Als je moeite hebt met d of t: in het Afrikaans zeggen ze gwoon: gedeel, dus geen probleem. En gedoen iv gedaan. We gingen verder in Table Mountain National Park en kwamen inmiddels aan bij de Boulders, waar een pinguinkolonie huisde. Heel veel van die Jackassvogels zaten op het strand en in de bosjes. Hoewel ik betwijfel of het de officiële naam is, verklaart het geluid dat ze maken wel waarom ze zo genoemd worden. Dat klinkt als het balken van een ezel. Sommige hadden nog een bontkleed zo jong waren ze. Erg leuk hoor. De zon ging schijnen. Zo, hadden we weer geluk maar het bleef frisjes. 16 gr. We kwamen bij Kaap de Goede Hoop aan. Ontdekt door van Riebeek die er een handelspost voor de West Indische Compagnie oprichtte. Erg mooi uitzicht. Het zuidelijkste puntje van Afrika. Aan de ene kant de Atlantische oceaan en aan de andere de Indische. Het water vermengt zich daar. Het water spatte hoog op. Verder naar Cape Point. Op weg er naartoe zagen we enkele struisvogels. En zo mooi, een had een kleintje achter zich aanhobbelen. We zagen hem eerst niet eens. Op Cape Point konden we naar een vuurtoren klimmen. Maar het was inmiddels kwart voor een dus we hadden wel zin in eten. We moesten wel ergens binnen beveiligd eten want er waren bavianen. En die beesten pikken alles. Bij de 'take away' stond een lange rij dus liepen we een eindje door naar een 'echt' restaurant. Daar stonden ook Bennie en Joke net te kijken. Kwam een ober op ons af: Voor 4 personen? O, nou ja waarom niet. Dus zaten we heerlijk rustig in het restaurant op een prachtige plek. We aten vis, tja welke weet ik niet hoor, en erg lekker. Hier waren overigens ook nog brutale vogels die graag een graantje mee zouden pikken Bennie en Joke komen uit de Achterhoek. Nou, altijd goed vind ik dan. Gezellig. Na het eten was het eigenlijk te krap om nog naar de vuurtoren te klimmen. We gingen wel met de kabelbaan naar boven. Prachtig uitzicht. Naar beneden gingen we lopen. We moesten nog opschieten om op tijd in de bus te zijn. En als je te laat bent moet je een liedje zingen. Op het pad naar beneden zaten ook nog bavianen elkaar te vlooien. Onderweg nog zeldzame springbokken gezien en een schildpad die de weg overstak. Heel wat dieren dus al. Als afsluiter van de dag nog naar een wijnproeverij. Maar we moesten omrijden omdat er een ongeluk gebeurd was. Kwamen dus een half uur te laat aan. En misschien ligt het daar aan. Maar de wijnen werden in hoog tempo geschonken. Ja, bodempjes natuurlijk, maar toch. Sommige waren wel lekker maar de uitleg was tamelijk summier. Toch leuk om elkaars reacties te horen. We waren pas weer om. 6 uur terug in het hotel. En wij dachten eigenlijk dat het alleen een ochtendprogramma was en 's middags vrij. Zou het dan met die dokter nog wel wat worden? Ja, toch wel. Andries belde en om 19.15 kwam hij. Peter kreeg een uitgebreid onderzoek. Hart, bloeddruk ed. Bloeddruk was wat te hoog. Ja, wat wil je na zo'n dag en met die snelle wijnproeverij. Het was volgens de dr (nog) geen frozen shoulder maar had de schouder problemen met de banden. Door de koffers te tillen had Peter zijn schouder overbelast. Peter kreeg een injectie en wat pillen moeten we morgen nog bij de apotheek halen. De dokter gaf zijn what'sapp. Ja, zei ik, internet lukt nier niet. Nou dan leende hij ons even zijn hotspot. Meteen kwamen er berichtjes binnen. Gegeten in het hotelrestaurant. We hadden ons kamernummer doorgegeven. Maar we hadden ook wijn bij het eten. Na het eten liepen we gewoon weg. Komt een serveerster achter ons aan: we moesten nog betalen. Maar we hebben ons nummer toch al doorgegeven? Ja Maar dat moest bij de wijn ook nog een keer. O, sorry hoor, nu hebben we een slechte naam in het hotel….Later nog even met Met de IPad naar de receptie want Wifi doet het nog steeds niet. Nou ze had het meteen voor elkaar. Hoe dan? Magic, zei ze. Verder rustig.