De reis naar Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu De reis naar Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu

De reis naar Kaapstad

Blijf op de hoogte en volg Oetske

09 Oktober 2019 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Om kwart over drie begon de reis daadwerkelijk. Het begon bij Andries en de lange reisdag zou ook, naar later bleek bij Andries eindigen. Hoe dat in elkaar zit wordt later in het verhaal duidelijk. Andries was bang dat we de juiste trein niet zouden nemen want hij kwam nog even persoonlijk controleren of we wel op het juiste perron zaten. Dus met de trein naar Schiphol. Erg makkelijk zo. We waren natuurlijk veel te vroeg maar toch gingen we al inchecken. En we kregen zowel de boarding pass naar Londen als naar Kaapstad al. Mooi, die hebben we alvast in de pocket. Kopje koffie gedronken wat rond geslenterd, en rondgekeken, en door naar de douane. We moesten nu zelf ons paspoort inscannen en we werden op de fotot= gezet om te kijken of wij eht zelf waren. Dat waren we en we mochten door. Gate D26 was bijna 20 minuten lopen. Er zaten al meerdere 'oudere' echtparen te wachten dus wij gingen gissen wie er bij onze in de groep zouden komen. Er waren wel kandidaten maar die waren met z'n vieren en dat klpte niet. Maar toen hoorde ik ze Kaapstad zeggen en ging ik er toch maar even heen. En ja hoor, ze hadden elkaar ook net ontmoet. Nog twee single mannen kwamen erbij en zo hadden we er al 8 van de 20. We moesten ook nog op een gezin van 6 Personen letten; dat zou ons toch niet ontgaan? En inderdaad, voorat we in Londen waren waren we al met een groep van 14. Had ik niet verwacht maar wel leuk. We moesten er wel even aan wennen dat je met een groep ook op elkaar wacht…. De vlucht naar Londen ging soepel en snel, 40 minuten dus we kwamen eerder aan dan we vertrokken. Op Heathrow kregen we even een Londen sightseeingtour aangeboden waar we niet om gevraagd hadden. We moesten naar een andere terminal vervoerd worden met een bus. Echt een eind weg door Londen. Nou ja, we kwamen er en konden al gauw boarden in het grote vliegtuig van BA. We hadden ronduit een bar slechte plaats. Er waren in ons gedeelte drie rijen. 2 van 3 stoelen bij de ramen en een van vier in het midden. En wij zaten in het midden vn die vier stoelen in het midden. Erg krap en aan weerskanten twee vreemden. Dus altijd iemand lastig vallen als je er uit moet en geen ramen. En dat 11 uur lang. Pech. Ik moest el weer lachen om de veiligheidsinstructies. Er werd een film vertoond met o.a Joanna Lumly en ze toonden met humor dat je de vluchtroutes moet volgen en het zuurstofmasker moet opzetten in geval van nood. Echt engels hoor, die humor. We hadden wel een schermpje met muziek en films ed. We keken de film Billie Elliot. Wel bekend maar erg mooi. Om 12 uur kregen we een maaltijd en om 1 uur ging het licht uit. We kregen er dekentjes bij en een kussentje maar daar was gewoon geen ruimte voor. Ik deed mijn schoenen uti. Natuurlijk konden we niet slapen. Geen half oogje dicht gedaan. Nou ja dan niet, kunnen we wel tegen. Tegen de ochtend had ik maar een schoen de andere was kennelijk uit zichzelf aan de loop gegaan. Lastig om te zoeken maar gelukkig wel gevonden anders had ik op een schoen verder gemoeten. Om 8 uur weer ontbijt (engels) en om 10 uur, zuid Afrikaanse tijd (ook gewoon onze tijd) waren we in Kaapstad. Bijzonder hoor. Nu moesten we bij de douane vingerafdrukken geven en werd weer een foto gemaakt. Zo raken we wel over heel de wereld bekend. Peter zijn vingers wilden eerst niet, beetje zweterig misschien. We kregen ou wel een een keer een stempel in ons paspoort. Toen met de hele groep naar de uitgang. We misten nog 4 mensen maar we dachten al dat zij het waren en ja, dat klopte. 20 compleet. Er stond een reisleider van FOX op ons te wachten. Zijn naam was Andries en dus is de cirkel wat dat betreft rond. Hij zal ons de komende 26 dagen door Zuidelijk Afrika loodsen. Wij dachten dat hij meteen zou beginnen en ons naar het hotel zou loodsen. Daar waren we wel aan toe. Maar nee kamer nog niet klaar ofzo dus meteen Kaapstad sightseeing. We zagen flamingo's onderweg. Prachtig. Maar het volgende beeld was minder mooi. We zagen de townships, aardig woord voor krottenwijk. Poe, je zal er maar moeten wonen. Wij werden afgeleverd bij een mooi winkelcentrum (wat een verschil met de armoe) waar we ons tot haf drie mochten vermaken. Ook eten. Ja, echt wel mooi hoor. Er zaten heel veel mensen rond een groot scherm. Er werd een rugby wedstrijd uitgezonden. Zuid Afrika tegen Canada. Er viel heel wat te juichen want het werd maar liefst 67-7. Mooi gezicht. Het was prachtig weer. We hadden vandaag eigenlijk regen verwacht. Uiteindelijk waren we half vier in het hotel. We moesten ook nog lang wachten omdat er nog mensen kaartjes moesten halen voor Robben eiland. Het duurde zo lang dat we dachten dat ze er al heen waren gezwommen en dat ze er nu niet meer vanaf mochten. Maar goed, we kwamen bij het hotel. Het inchecken verliep zo chaotisch en omslachtig dat je je je hart vasthoudt voor het verloop van de vakantie. Maar Andries is al 20 jaar reisleider voor FOX zei hij. Hij spreekt Afrikaans. Het is te volgen maar je moet wel opletten. Leuke taal. Vanavond hadden we nog een vergadering met de groep en inderdaad verliep dat heel wat rustiger en duidelijk. Dat je bv 's avonds niet alleen naar buiten mag en overdag ook niet te veel op een toerist moet lijken. R3Vanavond een diner buffet in het hotel Lekker hoor allen hoef ik geen maispap meer. Daar zit geen smaak aan. Ik gooide ook nog een koek voor het toetje bij de rijst omdat ik dacht dat het vlees was maar dat maakt niet uit, We zaten als groep grotendeels bij elkaar. Wij met Dirk uit De Rijp. Wifi wil niet in het hotel. Nou moe dan wordt het schrijven eigenlijk ook niks. Nou we zullen zien. 10 uur naar bed want morgen 6 uur op.