dolfinencruise - Reisverslag uit Pahiatua, Nieuw Zeeland van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu dolfinencruise - Reisverslag uit Pahiatua, Nieuw Zeeland van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu

dolfinencruise

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Oetske

04 Maart 2009 | Nieuw Zeeland, Pahiatua

Maandag 2 maart
Acht uur op. We hadden wat noodzakelijke dingen te doen. Ik moest nog van een paar dagen schrijven. Dat moest ik dan wel doen anders weet ik niet meer wat er gebeurd is onderweg. Verder wilden we graag wassen en we hadden gezien dat dat kon in dit hotel. Ik kon lekker buiten op het balkon zitten om op het laptoppie het achterstallige verslag bij te werken. Onderwijl ontbeten. Dat betekent gewoon twee boterhaqmmen met koffie. Het is handig dat je hier gewoon een waterkoker op de kamer hebt en kopjes en bordjes enzo, Na het eten eerst naar de receptie om een dolfijncruise te boeken. Dat ging soepel. Vanmiddag om half twee. Het lijkt goed weer te blijven. Toen op zoek naar de wasmachine. Voor 2 kiwidollars lekker gewassen en voor hetzelfde bedrag gedroogd. Mooi zo kunnen we er weer een poosje tegenaan. We zagen bij de receptie dat ze toch ook internet aanbieden. Dus op het terras beneden gauw het verslag van de afgelopen dagen afgemaakt. Toen we daar zo in de zon zaten viel het ons op dat de zon de andere kant opdraait. Was het eerst al een gewaarwording dat de zon om 12 uur op zijn hoogste punt in het Noorden staat, nu kwam er iets bij. We zaten net niet in de zon en dachten dat hij onze richting opdraaide. Maar het bleek dat de zon andere kant opdraait. Wel van oost naar west maar door het Noorden ipv het Zuiden, zoals bij ons, Natuurlijk weet je dat in theorie wel maar als je het meemaakt is het toch anders. Na een poosje weer naar de receeptie. Daar geinternet en zo het verslag ook op de site gezet. Ook de berichten van iedereen gelezen. Mooi dat dat zo kan. Om twaalf uur een broodje (gezond) gegeten. En toen naar de werf om onze boot op te wachtem. Hij kwam, een mooie gele catamaran waar heel veel mensen opkonden maar waarvan er maar een kwart was. Dus lekker rustig. We kozen het achterdek uit voor deze prachtige tocht. We waren benieuwd of we inderdaad dolfijnen zouden zien. En nog een goed sunblock gekocht voor het geval dat….Het was in ieder geval mooi weer voor een vaartochtje. Het begon inderdaad erg mooi. Het weer was uitstekend en we zagen veel. Maar het werd nog mooier. Op een gegeven moment gingen we zachter varen. We moesten naar het voordek want er waren dolfijnen. Ik stond er tussen en hoorden iedereen oh en ah roepen maar ik zag niks. De dolfijenen zwommen haast tegen de boot aan. Ik keek wel maar zag niks. Peter zei ter geruststelling: nou, ik ze goed gefilmd hoor. Nou dat is mooi maar ik wilde ze zelf wel zien. En inderdaad waren ze later beter in het zicht. Prachtig. Soms wel met 4 tegelijk. Ze sprongen zelfs de lucht in en eentje bleef met zijn staart op het water slaan, voor de lol. Toen we even later weer wegvoeren, zwommen ze hard achter de boot aan. Dat is hun spel. Ze komen naar de boot toe zodat mensen hen kunnen bewonderen maar daarna doet de boot iets voor hun, nl heel hard wegvaren zodat zij er achteraan gaan. Heel wat foto’s gemaakt. Toen voeren we verder naar the hole in the rock. Een heilige berg van de Maori’s waar ze wijsheid konden vragen. Een indrukwekkend natuurgebeuren. We voeren er nog doorheen ook en het leek nogal krap. Maar ze doen dat uiteraard vaker als het weer en de golfslag het toelaten. Bij het Longfellow Island (Motorua) nog aangemeerd en gewandeld. Het is een historische plek . De Fransman Du Fresne is het eerst bij dit eiland aangekomen en heeft met de maori’s gevochten. Hij claimde het eiland voor Frankrijk maar dat lukte niet. Hij werd gekookt (na te zijn gedood gelukkig) en ontdaan van hart, lever, longen en hersens. Die werden opgegeten om zo de echte overwinning te vieren.. Ook James Cook claimde the bay of islands voor Engeland maar hij claimde heel Nieuw Zeeland. Hij onderging pas later hetzelfde lot als de franse kapitein. Alleen werd hij zoals bekend op Tahiti gekookt en opgegeten.
Ach ja, ieder volk zijn gewoontes. Daar hebben we in de leesclub over gelezen en het is grappig om dat nu met eigen ogen te zien. Nou ja gelukkig niet alles. Op de terugweg zagen we weer dolfijnen. Twee kleintjes erbij. Een was nog maar een week oud. Echt een prachtig gezicht. Een paradijs op aarde, dit deel en dan moet je nagaan dat dit nog maar het eerst deel van de reis is. Wat zal er nog volgen? Ondanks het insmeren met factor 30 ben ik weer behoorlijk verbrand. Vanavond een klein bakje Chinees gehaald en op onze kamer opgegeten. Toch maar weer vroeg naar bed want we gaan morgen weer verder.

• 05 Maart 2009 - 06:53

Annemarie:

Hallo Oetske en Peter, ik geniet van jullie verhalen en kijk vol verwachting uit naar het volgende stukje van jullie reis. Pas goed op elkaar.

• 06 Maart 2009 - 00:37

Lydia:

wat geweldig zeg die dolfijnen nou jullie boffen maar ook met het weer.Geen ongelukjes gehad dit keer .jullie leren het.Ik geniet mee met jullie en volg jullie op de kaart