Nog meer Geothermische uitstapjes - Reisverslag uit Waitomo Caves, Nieuw Zeeland van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu Nog meer Geothermische uitstapjes - Reisverslag uit Waitomo Caves, Nieuw Zeeland van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu

Nog meer Geothermische uitstapjes

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Oetske

06 Maart 2009 | Nieuw Zeeland, Waitomo Caves

Vrijdag 6 maart, W aitome 22 gr.
Half acht op. Om kwart over tien zouden we in Wai- o –topu zijn want exact om die tijd zou de geyser, genaamd lady Knox gaan spuiten. Wij vonden het al vreemd dat een geyser zich precies aan de tijd hield. En ook nog rekening houdt met zomer en wintertijd. Dat moest vast doorgestoken kaart zijn. We wilden daar wel graag achterkomen. Om 9 uur uitgecheckt. We waren mooi op tijd voor de geyser. En we hoefden niet te vragen naar het hoe en waarom want meteen werd de uitleg al gegeven. Vroeger was de geyser nl een warmwaterpoel. Veel bosarbeiders waren er aan het werk in de buurt. Zij gebruikten die heetwaterpoel om te baden en op een gegeven moment gingen ze hun kleren erin wassen met waspoeder. Dat veroorzaakte toen zo’n chemische reactie dat de geyser ging spuiten. Bovenop de hete geyser zit een koude laag. Die weerhoudt de geyser van spuiten. Als die koude laag doorbroken wordt door waspoeder komt de hete bron naar boven. Dus ze gooien er elke dag een zakje waspoeder in. Geen doorgestoken kaart wel gebruik maken van…Toen een prachtige wandeling van anderhalf uur.We zagen kraters, allerlei kleuren meren. Van diepgroen, tot citroengeel en ook blauw(in de verte ) En in het champagnemeer een prachtige oranje afzetting van mineralen. Dat champagnemeer borrelde en rookte en kookte dat het een lieve lust was. Als mensen ervan doordrongen zouden zijn dat dit natuurgeweld zich allemaal onder ons in de aarde bevindt dan zouden ze niet zo arrogant zijn om te beweren dat de mens zoveel invloed heeft op de natuur. De uitbarsting van de vulkaan St Helens in 1980 heeft meer invloed gehad dan 10 jaar lang industrie om maar een voorbeeld te noemen. En een eruptie 2000 jaar geleden was tot in Europa te merken stond op de infobordjes.. Vraag ik me af of ze toen al wisten waar Europa lag en Nieuw Zeeland was ook nog niet ontdekt maar goed dat zullen ze wel wetenschappelijk onderzocht hebben. (dit terzijde) . Wij vonden het in ieder geval een bijzonder ervaring. Ook nuj was er weer een hikingpad voor de meer geoefende wandelaar en wij scharen ons daaronder. Het bleef droog tot bijna aan het eind. Toen toch even de poncho van de action uitgeprobeerd. Verder kwamen we ook niet want hij scheurde meteen. Verder gereden naar de Hukafalls. Een prachtige waterval. We liepen een pad dat eigenloijk geen pad was en kwamen er vlakbij. Durfden niet helemaal naar de rand. We konden de korte route naar Waitomo nemen maar dachten dat de lange route rond het Taupomeer mooier zou zijn. En dat was ook zo. De ene keer was er een beetje zon en even later regende het weer maar het was een prachtiige weg. We zagen goed de afgeplatte toppen van de ronde bergen, en groen dat alles was. Tja, er valt natuurlijk ook erg veel regen. De TomTOm voerde ons door de bergen. Het weggetje stond niet meer op de kaart en op een gegeven moment zei de tomtom (Marius dus) oei dit gaat niet goed, probeer om te draaien. Atja, in the midle of nowhere boven op een berg? Wij wisten ook niet waar we zaten. Gelukkig herpakte de tomtom het weer en leidde ons keurig naar Waitome. We zagen het B&B adres al. Wij naar binnen. Nee, ze zaten vol en hadden geen vd Kuijl in de reserveringen. ???? Bleek dat we bij het verkeerde B&B zaten. 100 meter verderop en 100 meter omhoog moesten we zijn. Heel steil omhoog, wel zo’n 30%. Wij met de auto erop. Maar halverwege redden we het niet meer en gleed de auto achteruit en met geen mogelijkheid vooruit. Dus achteruit de helling af. Eng hoor, kwamen akelig dicht bij de rand. Beneden weer neergezet en naar boven gelopen. O zei onze hostess, dat gebeurt zo vaak. Geef mij de sleutels maar en zij haalde de auto op. Met een rotvaart kwam ze naar boven. Deze hostess was trouwens de tweede waterval van vandaag. Een spraakwaterval wel te verstaan. Over waar ze gewoond had en over tv programma’s zoals next topmodel en Gordon Ramsey (hebben wij nog nooit gezien) nou ja, alles passeerde de revue. Ze raadde ons aan te gaan eten bij de HUHU. Dat deden we. Lekkere geroosterde tomatensoep , gevulde kippenborst en maistaartje met groenten en ijs toe. De cake voor dessert liieten we maar gaan. Terug in ons B&B nog geschreven en geinternet. Leuke kamer met deur naar buiten. Jammer van de regen anders was het uitzicht helemaal subliem.

• 06 Maart 2009 - 22:20

Ingrid:

Hallo Oetske en Peter, jullie zijn lekker actief, ik herken de beelden van toen wij daar vele jaren geleden waren. Leuk hoor jullie verslagen, zo waan ik me ook weer in Nieuw Zeeland, totdat jullie naar het Zuider eiland gaan, want daar hebben wij alleen een tussenstop gehad, dus dat moeten wij nog ervaren en jullie op dit moment ook nog. Ik zie naar jullie belevenissen uit.
    Groetjes, Ingrid