Zon, Zee en Regen - Reisverslag uit Tuggerah, Australië van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu Zon, Zee en Regen - Reisverslag uit Tuggerah, Australië van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu

Zon, Zee en Regen

Door: webmaster

30 Maart 2009 | Australië, Tuggerah

Zondag 29 maart, 27 gr Tuggerah

We hadden een uur extra (dachten we). Toch al om 8 uur (nieuwe tijd) kant en klaar. Voor de zekerheid op internet nog even nagegaan of de tijd klopte. Nee dus. De wintertijd gaat volgende week pas in dus was het toch al 9 uur. Even later ging de bel. Het was Matthew, de zoon van de Smithjes, die een formulier kwam halen. Dat wisten we maar niet dat hij zo vroeg zou komen. Gelukkig waren we op ondanks het foutje met de tijd. Vandaag nog niet zoveel gedaan. Vandaag hoorden we in het dopr een politieauto met zo’n Amerikaans geluid. Toen het geluid al weer weggeebd was hoorden we het nog eens langskomen. Geen auto dit keer maar de vogels om ons heen deden het nog eens dunnetjes over. Het zijn immers papegaaien. Zo is er ook eentje die steeds zo’n standaard sms-je nadoet. Heeft –tie natuurlijk ook vaak genoeg om hem heen gehoord. Blijft grappig. Vanmiddag naar het station gewandeld. We gaan dinsdag met de trein naar Sydney en we moeten natuurlijk wel weten hoe laat we weg moeten. Makkelijk dat we ook naar het station kunnen lopen. Thuis een ijsje gehad. We hebben een lijstje gemaakt met “things-to-do” maar waarschijnlijk moet het aangepast worden want het weer verandert. Er komt regen…

Maandag 30 maart, 22 gr, Tuggerah

Al vroeg op pad. De zon scheen…nog wel. Dus was dit waarschijnlijk de enige dag deze week die in aanmerking kon komen voor het strand. ZO gebeurde. Het strand is maar een kwartiertje rijden. Voor het eerst in de peugeot gereden. Weer een ander soort auto. Peter is dan natuurlijk het eerst de klos. Het viel al niet meer om hem (de auto) de garage uit te rijden. Er in wordt nog lastiger dus we laten hem er maar zolang buiten staan. Toen we op het strand aankwamen verschenen de eerste wolken. Veel mensen waren er ook niet maar dat is te begrijpen. Men kan hier bijna elke dag naar het strand. Behalve vandaag dan eigenlijk. Er waren wel wat surfers en dan wij, de sufferds. Hoewel, we hebben na het insmeren toch best een half uurtje in de zon kunnen liggen. De zee zag er best wild uit dus we durfden in eerste instantie er niet in. We zijn voorzichtig geworden met hoge golven na een onplezierige ervaring ooit in Amerika. Maar ja, er was hier wel toezicht en die man moet op zo’n dag als vandaag ook wat te doen hebben. Dus we gingen het water in. Lekker temperatuurtje en spannend hoge golven. We speelden in de golven en datwas erg leuk. Zwemmen kan ook niet. De zon was inmiddels weg. In de verte werd de lucht al donkerder. Toen wij eruit gingen vielen de eerste spetters. Gelukkig konden we de auto zo’n beetje op het strand parkeren. We zaten er net in toen de bui losbarstte. Poe! We waren nat (van ’t zwemmen) maar we zaten droog. Maar even gewacht. Toen naar de volgende bestemming in de buurt: het Australische reptielenpark. 500 meter van het strand was het droog, geen druppel gevallen. Onderweg wel weer een bui. Toen we bij het park aankwamen was het droog en het heeft zolang we daar warenverder niet meer geregend. Het was een zeer bijzondere ervaring. We zagen koala’s, wallibi’s en kangaroes (eentje met de pootjes van een kleintje uit de buidel stekend).We hopen deze dieren ook nog in het wild tegen te komen. We wisten niet dat dat tegenwoordig ook reptielen zijn maar het was erg leuk. Verder heel bijzondere beesten zoals: Wombats, Tasmaanse duivel, Dingo, en de meest afzichtelijke en daardoor ook weer mooie reptielen zoals varanen en leguanen, met hun voorwereldlijke uiterlijk, en hagedissen en slangen. En niet te vergeten een grote Galapagos schildpad. Wat een kanjer. Hij leek precies op E.T. En hij eet alleen maar blaadjes en ander groenvoer. Ook was er nog een (helm)casuaris en emoe, allemaal beesten van Australische bodem. En ja, ook krokodillen en spinnen. Verschillende keren uitleg van een gids gehad over die engerds. Niet te hopen dat we die beesten allemaal tegenkomen in de outback. Maar goed, we weten nu een beetje voor welke dieren we hard moeten weglopen en welke dieren er voor ons hard weglopen. Als we ons allemaal aan dat scenario houden is er niets aan de hand. Een leerzaam en interessant dagje. Thuis gewoon weer gekookt. We kunnen het gelukkig weer anders zouden we nog omkomen van de honger. Vanavond op een rijtje gezet wat we morgen allemaal moeten zien in Sydney. We zijn van plan om er twee keer heen te gaan. Misschien ook een keer een voorstelling bijwonen in het Operahouse. Zou mooi zijn. Ik heb gezien dat The Sydney Symphony, Beethoven speelt, dus….

• 01 April 2009 - 13:27

Ma:

alweer geboft met het weer
    goed hoor
    dit schrijven is voor mij duidelijker te lezen.