Geothermische uitstapjes - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu Geothermische uitstapjes - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu

Geothermische uitstapjes

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Oetske

05 Maart 2009 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Donderdag 5 maart 20 gr Rotorua

Niet te laat op want we hadden afgesproken met Marius en Louise dat we om 9 uur klaar zouden zitten om te skypen. Dan zou het bij hun avond zijn en bij ons dus ochtend. Eerst wilde het niet meteen lukken en wij vonden het al vervelend maar gelukkig lukte het om 9.05. Meteen hadden we contact. Het leek alsof wij gewoon in Wieringerwerf zaten en Marius in Voorthuizen. Dat laatste klopte wel. Louise kwam er ook bij dus we konden met z’n vieren lekker kletsen. Leuk is dat. Wij vroegen ons af of de maanstand in Nederland op het eerste of laatste kwartier was. In Nieuw Zeeland is het laatste kwartiier. Blijkt dat het in Nederland eerste kwartier is dus dat is ook precies andersom. Met halfvol en volle maand zie je het verschil natuurlijk niet. Grappig. Toen e de sessie afgesloten hadden gingen wij naar het Marori Village want we hadden nog een voorstelling te goed op ons kaartje. We waren er ruimschoots op tijd want het begon pas om 11.15 uur. Het weer was zozo. Nog wel korte broek maar voor een shirtje eigenlijk te fris. We kochten nog een kaart en een glaasje, jaja dat hadden ze. De voorstelling zat vol, er waren ook veel kinderen van een school van zo’n 45 km verderop. Het was hun geschiedenisles. Het was een leuk optreden, uiteraard wel zoiets als we al gezien hadden in het museum. Maar het leuke is dat deze mensen ook echt allemaal in de village wonen. Nadat we alles weer goed gezien hadden en ook de winkels en de huisvlijt gingen we nog een wandeling maken. Deze was niet zo erg uitbreid maar wel leuk. We kwamen niet bij de grote geyser, die zat dan weer op een ander terrein waar je weer voor moest betalen. Dat deden we niet. Wij gingen door naar een ander thermaal park, 20 km verderop. Vulcanic Grounds. . Deze vulkanische activiteiten waren pas gevormd in 1886 na een enorme vulkanische uitbarsting op White Island. Daarmee was een hele Maorinederzetting weggevaagd maar een nieuwe krater en kratermeren hadden zich gevormd Er was daar een wandeling uitgezet van 5 km langs allerlei bijzondere vulkanische elementen. Het is erg imponerend om te zien wat er zich allemaal afspeelt onder onze voeten. Al dat geborrel en kokende poeltjes komt hier aan de oppervlakte maar het bevindt zich natuurlijk overal, alleen zit er over het algemeen een discreet aardkorstje omheen zodat wij geen hete voetzolen krijgen. Ook hier waren weer wat schoolklassen met pubers, dit keer. Zij hadden op deze manier aardrijkskunde. Zo krijg je wel aanschouwelijk onderwijs. Alleen als die kinderen wat moesten klimmen was het gekreun niet van de lucht. Toen er dan ook een hikingpad op de route opdoemde keken we er niet vreemd van op dat die pubers zich daar niet aan waagden. Wij wel natuurlijk. Het was een intensief maar prachtig pad. Veel klimmen en dalen. Goed voor onze conditie. Zo nu en dan door een bush. Ook kwamen we langs prachtige terrassen. Dat zijn afzettingen van calcium en andere mineralen die door de eeuwen heen zo gevormd zijn door vulkanische afzettingen. . Aan het eind van de route werden we opgehaald door een bus die ons weer naar het beginpunt bracht. We hadden de laatste bus. Staat wel een beetje ston om in de bush op de bus te zitten wachten. We spraken nog een Nederlander (op leeftijd) die al sinds december door Nieuw Zeeland reist in zijn eentje. Het beviel hem prima en gaat nog tot april door. Dat is nog langer dan wij. Op weg naar huis ging het reservelampje van de benzine branden maar we redden het nog. In Rotorua pizza gehaald. En in onze kamer opgegeten. En verder nog lekker gebubbeld, gezwommen en van de jacuzzi genoten. Lekker luxe allemaal.