Maori village - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu Maori village - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu

Maori village

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Oetske

04 Maart 2009 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Woensdag 4 maart 25 gr
Niet te laat op. Hoewel, wij wilden al rond half negen op pad maar dat had Gerard ons afgeraden. Er zouden tot half tien zeker lange files langs Auckland staan dus konden we beter later weggaan. Dus zouden ze 9 uur ons ontbijt klaarhebben. En een ontbijt was het zeker. We konden kiezen tussen een ontbijt van toast en marmelade of een compleet ontbijt met gebakken eieren, sausages, bacon enzo. Nou, als dat kan dan willen we alles he. Dus werd het een driegangen ontbijt. Eerst vers fruit, gelardeerd met een verse roos, daarna yoghurt met pruimen-uit-eigen-tuin en daarna dus het volledige ontbijt met prutteltjeskoffie en sapje. Geen lunch nodig vandaag.Wij waren dus niet om half tien weg. Diane, Gerards vrouw vertelde nog dat ze de Veluwe zo leuk vond. Ze waren in Barneveld geweest in het restaurant de Boerenkinkel. Marius moet maar eens kijken waar dat is. Maar goed, we vertrokken om kwart over tien. Richting Roturua. De reis ging uitermate voorspoedig. We kachelden zo makkelijk langs Auckland dat het saai werd. Steeds dezelfde baan houden. De weg werd later weer interessanter. Onderweg de plaats Cambridge bekeken. Er was een bijzondere rode kerk, die nu dienst deed als countryshop. Daar ook even geinternet. Het is heel handig dat we de TomTom hier met het Nieuw Zeelandkaartje ook kunnen gebruiken. Je rijdt overal zo naar toe. Het hotel in Roturua vonden we ook snel. Weer echt mooi. We vroegen of de geysers ver weg waren maar die bleken om de hoek te zijn. Vandaar die ietwat smerige lucht die er hangt. Het is de zwavellucht die uit de grond hieromheen opborrelt. Rotte eierenlucht dus. Hebben we ooit op de Etna ook geroken. Meteen maar erheen gelopen. We konden nog een kaartje kopen en dan voor dezelfde entreeprijs morgen weer the village in. Het was nl een Maori village. We werden meteen met een gids meegestuurd. En het was een interessante rondleiding. De thermale baden en geysers worden nog dagelijks gebruikt door de 25 families die in de village wonen. In de baden die wel 120 gr zijn koken ze hun groenten en in andere van 45 gr baden ze. Daarna legde hij de cultuur uit van de Maori’s. Wat de houtsnijwerken betekenen in het gemeenschapshuis. Veel beelden bv hebben 3 vingers. Een beeldt geboorte uit, de ander het leven en de laatste de dood. Sommige beelden hebben 4 vingers. De vierde is dan het leven na de dood. Er zijn er ook die twee tongen hebben. Dat zijn spirituele leiders. Zij kunnen met een tong in dit leven spreken en met de andere tong in een ander leven. De tong die zij zo vaak uitsteken wil alleen maar de mogelijke vijand imponeren. Lukt dat niet dan moet het toch tot een gevecht komen maar dan zijn wel alle spieren gespannen en pompt de adrenaline door het lichaam. De maorinamen zijn haast niet uit te spreken, zo lang. De taal is ook niet bedoeld om te schrijven, het is alleen een gesproken, klanktaal. Morgen gaan we weeer een performance meemaken. Op de terugweg naar ons hotel wat broodjes meegenomen. En maar eens gekeken wat voor bijzonderheden ons hotel ons te bieden had. Er zou een pool en een jacuzzi zijn. Bij de receptie gevraaagd en handdoeken meegekregen. Maar nee, een pool buiten en in het zicht van de restaurantbezoekers, was niet onze bedoeling. Dus wij, lachend, weer naar binnen om de handdoeken terug te geven.. Bleek de jacuzzi toch, ondergronds in een grot, binnen. Nou, inderdaad. Lekker gebubbeld en gedobberd. Doen we morgen weer, het is niet druk. Een sauna was er ook maar dat hebben we thuis wel (zeiden de snobs). Morgenochtend kunnen we internetten en dan direct contact hebben met onze achterban. Dan is het daar gisteravond.

Einde eerste week

Dit verslag is voor onszelf, zoals ik altijd in vakanties schrijf. Het is ons geheugen voor later. Wij kunnen anders niet op 26 mei nog weten wat we op 5 maart hebben gedaan. Vandaar dat het zo uitgebreid is. Ik maak dus niet twee verslagen, een voor onszelf en een voor de meelezers. Dus als je het, als meelezer, te langdradig vindt:’ read it or leave it’.

• 04 Maart 2009 - 20:44

Marius:

En Louise en ik hebben ze dus vanavond/morgenochtend gesproken. Zonder merkbare vertraging heb je een geluids- en videoverbinding met de andere kant van de wereld. Of ze gewoon in Wieringerwerf zaten. Echt een onvoorstelbaar standje techniek.

Boerenkinkel is trouwens niet in Barneveld maar in Hoenderloo.

Wat een mooie verhalen. Geniet van al jullie belevenissen.

• 05 Maart 2009 - 07:05

Ma:

hallo petoet
    heerlijk dat alles zo goed gaat,ik geniet van je verslag,kan het helaas niet afdrukken, komt nog wel hoop ik.
    veel plezier verder hoor

ma

• 06 Maart 2009 - 14:13

Joke En Auke:

Hallo Oetske en Peter

Net alle verslagen in een keer gelezen. Hardstikke leuk, ik was een aardig poosje onder de pannen. Ik zal proberen ze vaker te lezen.
    Veel plezier op jullie reis. Houd het mooie weer erin, want die vellen gaan er straks weer af, en houd je weer een mooie teint over.
    Ooievaar!