Onstuimig weer en gletsjeravontuur - Reisverslag uit Hella, IJsland van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu Onstuimig weer en gletsjeravontuur - Reisverslag uit Hella, IJsland van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu

Onstuimig weer en gletsjeravontuur

Door: Oetske

Blijf op de hoogte en volg Oetske

30 Juni 2022 | IJsland, Hella

Dinsdag 28 juni, 14 gr. 5,5

Vanmorgen scheen de zon. Toch hadden we geen haast. Rustig ontbeten. Ik neem altijd wel meer lekkers dan Peter omdat ik het zo leuk vind. Vanmorgen kon je zelf wafels bakken. Dat moet ik dan even proberen. De witte bonen en saucijsjes laat ik wel staan. Hier vlakbij is een kaap met mooie basalt formaties en met vogels. Reynisdrangar en Dyrholaey. We zouden eerst naar Vik maar een blik op de lucht leerde ons dat we eerst naar de kaap moesten. Klopt, bij de Reynisdrangar was het nog goed weer. Wat was het prachtig. Een grot in de rotswand En het leek een kathedraal maar die naam had men er niet aan gegeven. Hoewel…ik weet niet wat Reynisdrangar betekent. Hele mooie formaties dus. Best gevaarlijk want zo te zien vielen er best nog wel eens stukken naar beneden.En uiteraard weer zwart lavastrand. Met zicht op Dyrholaey. Een berg/kaap met een gat in de rots waar zelfs een schip kon doorvaren. Nu niet meer want het gat ligt niet meer in zee. En vogels waren er. Honderden papegaaiduikers. We konden ze goed zien vliegen en onhandig landen. Moeilijk om te fotograferen en te filmen. Toen we daar waren was het gedaan met het mooie weer. Harde wind en hele regengordijnen. Terug naar Vik. Er is een leuk kerkje. Daar verder nog rondgekeken. Het is een echt vissersdorp maar dan zonder haven. Beetje vreemd. Er was een museum over de vulkanen van IJsland. In deze buurt zijn de drie grootste waaronder de Katla en de Eyafjallajokul die in 2010 uitbarstte. Er zouden ook excursies zijn vanuit Vik. Daar gingen we even naar informeren. Wie weet. Er was ook een lava show. Wij besproken kaarten voor 5 uur. Vanmiddag op onze hotelkamer geluncht. Later in de hottub. Nou lekker hoor dan maakt het niet uit dat het regent. We waren de enigen.De lavashow was heel bijzonder. Er werd van tevoren gezegd dat jassen en truien uit moesten doen omdat het heel heet zou worden. We kregen veiligheidsbrillen. Er werd uitleg gegeven over vulkanen, vooral die met een ijskap zoals in deze regio. Op een video zagen we beelden van erupties. Nog steeds is er mogelijkheid van gevaar. Alle ijslanders hebben een oranje kaart. Daar staat op wat zee als noodrantsoen moeten hebben en hoeveel mensen er in huis wonen. Als zij een alert krijgen moeten ze meteen weg en de kaart voor het raam. DT is voor de hulpdiensten. De dieren moeten ze vrijlaten, die vinden hun eigen weg. En er werd live een vulkaanuitbarsting gecreëerd. Het stroomde langzaam naar beneden, een echte vuurbal. Gemaakt van echte basaltlava, dat in de omgeving ruimschoots te vinden is. Verhit tot 1100 graden. Inderdaad, bloedheet werd het.Erwerd ijs bijgedaan om het effect te laten zien als lava in contact komt met de ijskap/ gletsjer. Dan komt er stoom vanaf en het bolde op. Dat kan dan ontploffen. Heel interessant. De aarde onder de ijslaag van 600 m is altijd in beweging en wordt continu gemonitord. We kregen een stukje lava mee.Daarna zijn we gaan eten in een ijslandse pub. Nou ja er zaten natuurlijk alleen toeristen maar het eten was authentiek ijslands. Ik had codstew en Peter char. Op z’n engels dan.

Verder vanavond rustig aan gedaan want morgen gaan we iets heel avontuurlijks doen……

Woensdag, 29 juni, 16gr, cijfer 8,5

En wat was dan dat avontuur? Wel, vanmorgen warme kleren aangedaan.Om half 9 al uitgecheckt. Om 9 uur waren we present bij de Troll company. Hoge offroadbussen/wagens stonden klaar. Wat gingen we doen? Een gletsjerwalk naar een icecave. Eerst de regenbroeken aan over de gewone broek. We kregen uitleg. Toen in de offroadbus. Maria was onze chauffeur en gids. En we hobbelden over de lavavelden. Soms heel steil naar beneden of door water. Echt een belevenis. En dan moest de wandeling nog beginnen. Maria (die overigens Grieks was) vertelde dat zij elke dag de seismologen moesten vragen of de tocht vellig was. En nu had het gisteren nogal geregend dus extra oppassen. De ijslandse aarde leeft en is altijd in beweging. Wat gisteren een ijskap was waar je overheen kon was nu een poel van 2,5 m diep.De groep moest zich eerst voorstellen: uit New York. Phoenix, Washington, Dubai. Ik, wilde zeggen: from Wieringerwerf maar ja, maakte er toch maar Netherlands van. We hadden helmen op en spikes onder onze schoenen en daar gingen we. Over de gletsjer. Het leek een maanlandschap. Een astronaut had eens gezegd dat Mars er ook zo uitziet. Dus waren wij eventjes marsmannetjes. Allemaal in een rij, dicht achter elkaar. Zo nodig elkaar helpen om het juiste spoor te vinden. Erg enerverend. Maar eerlijk gezegd, wel heel anders dan ik me had voorgesteld. Ik had prachtige blauwe gletsjers in gedachten. Zoals in de alpen. Niets van dat alles. Dik ijs vermengd met lava, dus zwart. Robuuste werkelijkheid zoals Game of thrones ipv sprookjesdecor van Frozen. Maar niettemin, heel indrukwekkend over, en soms door, snelstromende stroompjes. Soms lag er een plank over als bruggetje. Wij waren kennelijk wel de oudsten en dat ontlokte Sven, de gids van de andere groep een: you re doing great, guys. Zo is dat. Een vrouw van rond 40 haalde wel een nat pak. Ze viel. Onze broeken werden ook, wel nat maar dan onder de regenbroek. Het was veel te warm voor onze dikke kleren. Weten wij veel. 16 gr. En ik zat er vooraf nog wel over in dat ik geen handschoenen had. Na een uur kwamen we bij de icecave aan. Ook zwart dus. Geen idee dat er 50 meter ijs is boven je. Omdat het warm was smolt er ook veel. 4 tegelijk erin. Heel bijzonder. Maria had er lol in om veel foto s te maken met oa mijn mobiel. En weer terug. Wat hadden we toch een geluk met het weer. Als het echt belangrijk is hebben we gewoon mooi weer. Prachtig. Allemaal weer in de bus en 1 uur waren we terug in Vik. Een bijzondere ervaring rijker. Even boodschappen gedaan. Omdat het vandaag zulk mooi weer was gingen we nog in de herkansing naar de Dyrholahay. Wel met de auto naar de top. Nu zagen we het gat in de rots goed. En ook de vuurtoren. Toch verkijk je erop. Het was door de wind hier toch weer aardig fris. Weer verder langs de ringweg 1. Eerst langs de gletsjer Solheimajokul, waar we dichtbij konden komen. Er was ook een gletsjermeer. Maria verteldevanmorgen dat dit meer zo’n 6 jaar geleden nog gletsjer was, dus de klimaatverandering gaat hier ook hard.Later nog naar de Skogarfoss. Die kon je al vanaf de weg zien. Een enorme watermassa weer. Niet te dichtbij want dan werd je nat. Een prachtige waterval. Er was een camping bij met nogal wat fietsers met hun kleine tentjes. Nou, dapper hoor. Om kwart voor 6 kwamen we in ons hotel aan. Nog precies op tijd voor het happy hour. Maar, ehm, dat was hier niet. Niet eens een bar. Ook geen waterkoker op de kamer. Dat viel een beetje tegen. Meer bed en breakfast. Nou ja, we zijn natuurlijk ook wel verwend. Maar wij wilden weer instant spaghetti nemen en dat is dan lastig. Wegingen wel koffie drinken en Kristel en Siebold (weten we nu) waren er ook. Even met elkaar ervaringen uitgewisseld. Wij hebben tot nu toe wel meer ondernomen dan zij maar ja, zij zijn ouder. Wij hebben vanavond niet veel gedaan. Verkouden geworden door al die temperatuurswisselingen. Morgen maar even rustig aan.