kamelen en parels - Reisverslag uit Broome, Australië van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu kamelen en parels - Reisverslag uit Broome, Australië van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu

kamelen en parels

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Oetske

15 Mei 2009 | Australië, Broome

Zaterdag 2 mei, Broome, 33 gr

Uitgeslapen voor zover mogelijk. Wij hadden zelf geen ontbijt dus naar het restaurant. De broodjes waren op maar verder was het continental breakfast wel lekker. Om 11 uur met het busje mee naar Broome. Wat een wereldstad (maar niet heus). Zoals de Engelse meisjes achter ons zo treffend zeiden:”moeten we hier een halve dag doorbrengen?”. Bij het vvisitorcentre twee tours geboekt want helemaal niks doen is natuurlijk niks voor ons. Een camelride en een bezoek aan de parelfarm. ’s Werelds belangrijkste parelcentrum, zeggen ze zelf. Een 4 WD huren leek ons ook leuk maar ja, we zijn hier voor onze rust. De winkels bekeken. Zowaar twee glaasjes, 1 van Broome en 1 van de Kimberleys waar we dus nog naar toe gaan. Het is zaterdag dus de meeste winkels gaan fdan dicht om1 uur. Een leuk estaurant uitgezocht: ook dicht. Dan maar naar de chinees in Chinatown. Peter nassi ik sallade met zalm die op het bord wondebaarlijk in kip veranderde. Foutje Van de kok. Toen waren we toch nog bijna te laat voor eht busje. Gauw boodschappen gedaan. Meteen naar het strand toen we terugwaren. We liepen gelijk op met de karavaan kamelen. En eindelijk, na zes weken Australie kwam het er toch nog van: we hebben lekker in zee gezwommen en op hewt strand gelegen. De Indische Oceaan in dit geval. Morgen nog maar een keer. Verder Australisch football gekeken. Een echte sprot hoor.

Zondag 3 mei. Broome, 33 gr

We zijn hier dus voor onze rust en doen nu net als al die andere mensen die een strandvakantie hebben. Vanmorgen naar het strand. Stoelen en “ umbrella” gehuurd. Umbrella? Wordt er regen verwacht? Nee, gewoon een parasol dus. Er was nog heel wat te zien want er was een lifeguardoefening. Vanmiddag weer terug naar het hotel maar om 16.15 waren we al weer terug op het strand. Voor onze camelride. Het was nog lastig om bij het startpunt te komen want eht was ook een 4wd oefencircuit. We kregen een praatje en zochten een camel uti. Samen erop. Raar gevoel toen dat beest ging staan. Het wiebelde nogal. Maar erg leuk. De onontkoombare commerciele foto werd gemaakt. Een hartstikke leuke ervaring. Tijdens de zonsondergang op een kameel over het strand. Er waren heel veel mensen op het strand. Ze maakten allemaal foto’s van de kamelenrit. Waarschijnlijk is hiervoor ook het seizoen weer op 1 mei begonnen. Het leek ook wel of er hier maar een keer per jaar een zonsondergang plaatsvindt. Zoveel mensen waren er naar aan het kijken dat het wel leek alsof we van een groot vuurwerk afkwamen toen we terugliepen. Vanavond wilden we nog interneteen maar dat kan alleen tussen 8 en 5. Een resort is kennelijk niet hetzelfde als een hotel.

Maandag 4 mei, Broome , 32 gr

Om 7.45 kwam er een bus voor ons voorrijden. We gingen naar Willie Ceek pearlfarm. Eerst een rit van een uur ernaartoe. Al gauw zie je dan wat Broome echt is. Een stadje midden in de Pindan (rode zand). We reden toch wel hard over die rode weg heen. De chauffeur vertelde van alles over Broome. Dat is wel leuk. Alle cahauffeurs hier zijn tevens gidsen. Ze hoeven natuurlijk ook nauwelijks op eht verkeer te letten want dat is er niet. Bij Willie Creek kregen we ujtileg over de parelindustrie. Begin 1930 werd er gedoken door zgn slaven. Een op de 10.000 schelpen bevatte maar een parel. De schelpen werden gebruikt voor de knopenindustrie. De industrie zakte in tijdens de orlog omdat er toen uniformen werden\ gemaakt, geen knopen. Na de oorlog kwam het weer op maar met de uitvinding van plastic zakte de schelpindustrie in. Toen kwam er een Japanner die uitvond dat er ook parels gekweekt konden worden. Parels ontstaan doordat er iets in een oester komt te zitten dat die oester irriteert, bv een zandkorreltje. Ze kapselen dat dan in en daardoor wordt een parel gevormd. Hij leeft in symbiose met een klein krabje dat onderdak zoekt en als tegenprestatie de oester schoonhoudt. In de genitalien van de oester wordt een mosselzaadje geplant. Dan wordt de oester 2 maanden met rust gelaten om te herstellen van de ingreep. Het krabje houdt de rest van de oesterschoon en zo kan de parel mooi groeien. Na die twee maanden wordt de oester om de andere dag gedraaid en aan de buitenkant schoongemaakt om mooi rond te worden. Dat schoonmaken is tegenwoordig het werk van backpackers. Na 2 jaar heeft zich een parel gevormd. Kan ook 3 of 5 jaar wachten. Mooi om te zien hoe een natuurlijk proces gebruikt wordt om iets te krijgen zonder de natuur gewenld aan te doen. Een cruise volgde. We zagen nog een paar krokodillen. Het water in deze baai heeft soms een getijdeverschil van 10 meter. Dat water stroomt dan door de schelp en dat is goed voor de vorming van de parel. Vandaar dat eht hier zo goed lukt net als in Tahiti en Japan. Maar daar doen ze soms eerst namaakstukje in de oester. Daarna vormt zich een klein parellaagje eromheen. Dat zijn halfparels. Meerdere parels in een oester. Er zijn natuurlijk ook echtte parels die om de een of andere reden niet mooi genoeg worden. Daar heb ik er een van gekocht als oorhanger. Wel een echte parel maar niet goed dus goedkoper. In de showroom moesten we ook nog de waarde schatten van een prachtig (als je van zoiets houdt) halssnoer. Maar het bleek een namaakding te zijn. Te perfect dus niet echt. We kregen nog koffie met damper(cake) Een zeer goed bestede dag dus. Verder vanmiddag nog wat bij het zwembad gelummeld. We zouden zoiets niet 3 weken uit kunnen houden maar voor 4 dagen is een resort erg leuk.

Dinsdag 5 mei, Broome, 32 gr

Nog een keer met het busje naar Broome om wat laatste boodschappen te doen bij Coles. Stomme winkel is dat. De artikelen liggen zo onlogisch uitgestald. Bij de showroom van Willie’s Creek onze gratis petjes opgehaald. Nog de historische bioscoop van Broome bekeken. Die staat er al sinds 1920. De schermen zijn buiten en ook het grootste deel van de stoelen. Nog steeds in bedrijf maar tevens een museum. Met de gewone bus terug. Nog maar een keer naar het strand. De zee was erg rustig dus er kon iemand surfen. Op de terugweg nog langs een enorme Buddha die hoorde bij een boeddistisch meditatiecentrum. Alles ingepakt zodat we er voor morgen helemaal klaar voor zijn. Wel spannend hoor. Ergens denk je dan: waren we alvast maar in Darwin. Dan hebben we de tour achter de rug en kunnen we terugkijken op een geweldige tijd, maar ja, eerst moeten we hem nu nog doen.

• 16 Mei 2009 - 20:45

Lydia:

nu een dag later heb ik pas deze pagina gelezen.je hebt goed opogelet hoor oetske over de parels .heel leuk jullie op de/het kameel.wat is het ? en niet eens zeeziek geworden.klasse