Jokulsarlon en gletsjermeer - Reisverslag uit Kirkjubæjarklaustur, IJsland van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu Jokulsarlon en gletsjermeer - Reisverslag uit Kirkjubæjarklaustur, IJsland van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu

Jokulsarlon en gletsjermeer

Door: Oetske

Blijf op de hoogte en volg Oetske

25 Juni 2022 | IJsland, Kirkjubæjarklaustur

Zaterdag 25 juni , van 8 tot 16 gr

Vroeg op want we hadden een rit van 325 km voor de boeg. Half 8 ontbijt en 8.45 uur weg. Het was, voor t eerst, stralend weer. En dat was heel fijn want we hadden heel wat bezienswaardigheden op het programma. We reden vlak langs de kustlijn. Helemaal rond de oostfjorden. Prachtig. Zo nu en dan een paar verdwaalde huisjes war dan een dorp moest voorstelen. Heel vaak een bruggetje waar maar een auto tegelijk overheen kon. Na een poos ,wamen de hoge bergen in t zicht. En later ook een gletsjer, onze eerste. Dus wij uit de auto. Datmoest gefotografeerd worden. Er kwam een jongeman aangelopen. Lopend dat traject? Nee,niet helemaal, hij liftte ook. Maar wij gingen de andere kant op dus hij konniet met ons mee (als we dat al gewild hadden)hij was Amerikaan. Toen hij hoorde dat wiij uit Nederland kwamen zei hij dat zijn opa uit den Haag kwam. Nou ja, hij ging weer verder en wij ook. We kwamen ook motorrijders en fietsers tegen, bepakt en bezakt. Nou dapper hoor. Peter ging nu ook rijden. Ging goed. Een weggetje in naar een gletsjer. Maar we kwamen er toch niet erg dicht bij. Wel zaten er źomaar allemaal mensen in een hottub te badderen. Wij weer verder. Steeds eruit om van de omgeving te genieten. En onze lunch gegeten. In de auto want het waaide stevig. En toen kwamen we bij Jokulsarlon. Ik kende de foto uit het boekje maar toen ik het echt zag was ik er toch wel even stil ven. Of juist niet eigenlijk. De superlatieven vlogen de lucht in. Maar, waar moesten we parkeren. Het stond vol. Aan de overkant dan? Tja, maar dan moesten we een smalle autobrug over. Te gevaarlijk. Gelukkig was er nog een parkeerplaats en hoefden we maar een klein stukje over de weg. ( toen we teruggingen bleek dat er gewoon een pad onder de brug liep.Nou ja we zijn ook niet gewend dat alles in een keer goed gaat).Maar wat was het mooi. Alle ijsbergen en stukken ijs die in het water dreven. Van de gletsjer afgebroken en zo drijft het af naar zee als het gesmolten is. Mooie kleuren, mooie vormen. Ik had vooraf bijna een boottocht door het meer geboekt. Later las ik: je ,kunt er ook gewoon langs lopen dan zie je het ook. En dat was zo. Heel wat geld bespaard. We zijn daar twee uur geweest. Maar genoeg is het nooit. Zo mooi. En dat op zo’n stralende dag. Aan de overkant was het zwarte strand. Het zand is zwart van lava. Toen weer verder. We kwamen bij een gletsjer die we wel konden bereiken. Met gletsjermeer. Ik denk Hvannadalehnukur. Maar ja, what’s in a name. Het stormde daar ineens zo erg dat we nauwelijks kondenlijven staan. Wel erg mooi. Daarna richting ons hotel in Kirkjubaejarklaustur. (Soort st jansklooster dus) prachtig hotel maar ver van de bewoonde wereld dus we kunnen niet even boodschappen doen. Maar…….we konden voor onze kamer buiten in de zon zitten. Heerlijk. Om kwart voor 6 naar t happy hour en later vanavond burgermenu met patat. Want het is natuurlijk wel zaterdag.Nog in de zon gezeten.. (kan de hele nacht nog), Morgen zal het wel weer minder weer zijn maar deze dag hebben we in de pocket.

• 26 Juni 2022 - 09:27

Joke En Auke:

Leuke verslagen. We lezen ze met veel plezier en we leren ook nog veel over IJsland.