Trondheim, vikingen en cursus fotografie - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu Trondheim, vikingen en cursus fotografie - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu

Trondheim, vikingen en cursus fotografie

Blijf op de hoogte en volg Oetske

09 December 2018 | Noorwegen, Trondheim

Zondag 9 december, 1 gr
Vroeg op dus. Om 7 uur ging de wekker. Want we moesten om kwart voor 9 klaarstaan op dek 3 voor de local guide die ons Trondheim zou laten zien in een citywalk van 3 uur. Eerst natuurlijk ontbeten. Altijd lekker maar niet al te uitgebreid. Want dat kan niet elke dag. We namen de spikes mee en de wanten, mutsen enz. Spikes hoefden nog niet want er lag wel sneeuw, en het sneeuwde nu ook nog wat, maar het was boven nul dus dooi. Met 17 mensen gingen we de boot af. Nou, je kunt niet zeggen dat het niet glad was. We liepen in ongeveer 20 minuten naar de stad Trondheim. Elke keer vertelde Claudia, de gids, ons iets over de stad en zijn verleden. Erg interessant. Heel knap dat ze steeds een zin in het engels deed en meteen daarna duits. Meestal doen ze eerst het hele praatje in de ene taal en dan de andere. Het was ook leuk dat de stad veel kerstversiering had dat maakt het extra feestelijk. Geen kerstreis, toch een kerstreis. Trondheim is de derde stad van Noorwegen en groeit nog steeds met 3000 mensen per jaar. Ik heb helaas niet gevraagd waar die mensen dan allemaal vandaan komen want zo vruchtbaar kan een bevolking toch niet zijn. Maar ik denk dat ze gewoon urbaniseren. Ze proberen de mensen de auto uit te krijgen en zoveel mogelijk te fietsen en lopen. Dat lijkt me geen uniek idee maar hier schijnt het te werken. Het was toch wel glad en dat bleek want een man uit onze groep ging languit tegen de grond. Gelukkig geen gevolgen. Trondheim is een koninklijke stad want het heeft een koninklijke residentie. En het is ook een statige stad. Veel mooie gebouwen/huizen en vrolijke gekleurde huizen langs de rivier. Dat was eerst een arme buurt. Ze wilden die huizen allemaal neerhalen om er een weg neer te leggen maar uiteindelijk hebben ze de wijk opgeknapt en het ziet er nu heel hip uit. We bezichtigden ook de beroemde Nidaroskathedraal. Erg mooi, zo’n kerk verwacht je niet in Scandinavië, meer in Frankrijk. Uiteraard was het eerst een katholieke kerk geweest maar nu, zoals bijna alle kerken, lutheraans. De gids vertelde dat in 1996 de stad het 1000jarig bestaan groots gevierd had en op de plaats van oprichting werden kunstwerken gezet. Maar enkele maanden geleden werd er begonnen aan de bouw van een nieuw kantoorgebouw en toen ontdekten archeologen drie nog oudere kerken uit het jaar 800. Dus de stad is nog ouder en op een andere plek gesticht. De kerken komen nu als expositie in het kantoorgebouw te staan. En meer van zulke weetjes. Zo gingen we de hele stad door. Op een gegeven moment zei de gids: oei, we moeten opschieten. Want ja, de boot zou om 12 uur vertrekken en het was 10 voor 12. De scheepshoorn ging al. Dus nu telde ze ons niet meer en vroeg ook niet of het tempo goed was: in pittige pas terug naar de boot waar we klokslag 12 uur aankwamen. Hehe, gehaald. Ik denk niet dat ze zonder die 17 mensen zouden vertrekken maar ja, je weet nooit. Het is tenslotte gewoon een lijndienst. We gingen even naar onze hut en daarna meteen maar weer aan de lunch. Je kunt horen dat de passagiers elkaar leren kennen. Er wordt veel meer geanimeerd met elkaar gepraat dan in het begin. Wij deden dat ook. Na de lunch even in de stoelen op het binnendek gezeten. Toen nog even een rondje buitenom de boot. Dat is 250 meter. Maar goed, ik was toch al aan mijn 10000 stappen voor vandaag. Net toen ik dacht: kom, ik heb nu wel tijd voor een boek werd er weer omgeroepen dat we in de conferentiezaal verwacht werden voor een lezing over de Vikingen. Dus wij er weer heen. Leuk en interessant. Onderwijl ging het toch weer aardig tekeer dus verschillende mensen verlieten de zaal. Deze deining was niet aangekondigd dus zij hadden nog geen voorbehoedsmiddelen kunnen gebruiken tegen zeeziekte. Maar goed, wij hadden nergens last van. In de hut aangekomen dronken we koffie maar per abuis had ik de waterkoker niet aangezet dus was het koud. Nou dan de koffie alsnog in de waterkoker. Maar dat kan kennelijk niet. Toen het kookte ging het er overheen. Puzzelboekje nat en nog wat dingen. En net toen we aan de koffie zaten werd er weer omgeroepen dat er een uitleg was over het leven van de Noren. Nou, die hebben we maar even overgeslagen. We zijn hier ook wel eens voor onze rust hoor.
Het lijkt het boek 1984 wel. Met Big Brother. Daar werd ook altijd van alles omgeroepen. Hier ook nog dat er even deining zal zijn maar dan weer rustig. Dat is dan wel weer prettig voor de mensen die er niet tegen kunnen. Zoals altijd moesten we voor het diner eerst weer onze handen desinfecteren. Ook als je het schip opkomt. Dat is om verspreiding van eventuele virussen (Noro bv) tegen te gaan. Want als eentje iets heeft is zo het hele schip besmet en dat kan natuurlijk niet. Claudia en Dennis kwamen uiteraard weer. Claudia at niet veel vanwege de deining. Maar het was wel erg lekker. Soort groentensoep, zalm en een lekker toetje. Het klonk niet lekker: tykkmelkpudding. Nou dan denk je aan volle melk maar lijkt niks, maar nee hoor, heerlijk. We gingen nog even het dek op en neer. En op zoek naar de fitnessruimte die we eerst niet vonden, toen wel maar niks mee deden uiteraard. De jacuzzi op dek 6was leeg maar om nu in badpak te gaan, nee. Terug naar de hut. Om half 10 werden we weer geroepen om naar de conferentiezaal te gaan voor een basiscursus noorderlichtfotografie. Dus wij togen ook met onze camera erheen. Dat viel nog niet mee zeg. We deden het eerst helemaal niet goed. Onze camera is ook wat eenvoudig vergeleken met sommige andere maar uiteindelijk konden we een testfoto maken. Ach he, die was overbelicht, wat nou weer. Maar nee, het was goed want buiten is het nog donkerder. Nou hehe. En nu maar hopen dat we het echt in praktijk mogen brengen. Vanaf morgen is het mogelijk dan zitten we boven de poolcirkel.