Italiaanse cultuur- van Vinci tot zaterdagmarkt - Reisverslag uit Pescia, Italië van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu Italiaanse cultuur- van Vinci tot zaterdagmarkt - Reisverslag uit Pescia, Italië van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu

Italiaanse cultuur- van Vinci tot zaterdagmarkt

Blijf op de hoogte en volg Oetske

15 April 2018 | Italië, Pescia

Woensdag 10 april 16 gr
Nou het leek vandaag nog niet veel beter te worden. Hoewel, het was vanmorgen gewoon droog. Dus het gaat elke dag de goede kant uit. Vanmorgen nog even rustig aan gedaan. Ik heb het verslag bijgewerkt en Peter was de krant aan het lezen en proberen hoe onze eigen NAS hier afgedraaid kan worden. Irene kwam aan de achterdeur. Ze moesten even over ons erf heen want ze wilden twee deuren verplaatsen. Hiernaast staat nl nog een ander groot huis maar dat is niet bewoond. Misschien willen zij dit of hebben zij dit al gekocht om nog weer verder te exploiteren. Zou best kunnen. Dus kwamen ze met twee louvredeuren langssjouwen. Ze zei nog dat wij de verwarming niet hoeven uit te doen maar dat ze het doen als wij weggaan. Dan doen ze hem om 5 uur weer aan zodat het warm is als we terugkomen. Nou ja, wij hebben het liever zelf in de hand en willen eigenlijk geen bemoeienis met anderen. Tenminste geen `nederlanders maar zo zit het hier in elkaar. Zij kunnen bv ook een maaltijd voor je regelen of een uitje. Soort bed en breakfast of ik vertrek. Maar ja, dat zijn wij niet zo gewend. Leuk om naar die programma’s te kijken maar ik hoef er geen deel van te zijn. Vanmiddag op pad. Pescia blijkt nl nog een ander gedeelte te hebben. De rivier de Pescia deelt de stad op in een religieus en een wereldlijk, justitioneel gedeelte. Dus wij naar het religieuze gedeelte. Weer de auto bij de `lidl gezet. O, o wat moeten wij toch vaak boodschappen hebben. Vandaar verder gewandeld. Kerk na kerk, maar niet allemaal open. De Duomo staat vervaarlijk half op de doorgaande weg. Helaas werd hij gerestaureerd en konden we niet naar binnen. Verder nog een kapel en een andere kerk. En het ziekenhuis. Vandaar dat we op onze heuvel zo vaak de ziekenauto’s horen. Het is vlakbij. We zagen nog een begrafenisoptocht. Een kerkje luidde de klok. Rondgelopen naar het andere gedeelte. Onder de paraplu want inmiddels was het natuurlijk weer gaan regenen. Niet hard hoor maar wel nat. Thuis rijst en gemengde groeten gegeten. Kan ook zijn dat het eigenlijk groenten waren voor minestronesoep maar goed het ging wel. Vanavond geprobeerd de open haard aan te doen maar dat lukt niet echt. Eerst kregen we wel vlammen maar het hout wilde iet echt branden. En we hadden ook geen aanmaakblokjes. Vanavond Heks van Camilla Lackberg uitgelezen. Manman, alles zat er wel in en een goed boek maar het eind had op die manier niet gehoeven van mij. Te heftig. Daar zal Fjalbacka nog lang last van hebben.
Nog een spelletje yahtzee gedaan. Dat hoort zo in de vakantie. Peter won.
We gebruiken nu de badkamer beneden want daar hebben we wel verwarming. Maar je moet dan wel eerst de kleren van boven meenemen.

Donderdag 12 april, 20 gr
Inderdaad gaat het de goede kant uit met het weer. Een hele goede dag. Gisteren met Auke geappt en die zei dat we Vinci niet moesten vergeten. `nou dat hadden we al op ons lijstje maar…waarom niet meteen vandaag? Dus om 10.15 op pad. Irene vroeg waar we heen gingen (Waar bemoeit ze zich mee) : o ja, Vinci, leuk stadje maar het museum is maar heel klein…..”
Het is niet ver hier vandaan. Een half uur. Maar wel dezelfde weg als we eerder al gereden hebben. In Vinci parkeerden we bij een school. We zagen de scholieren en een mevrouw een tussendoorroute nemen. Dat deden we dus ook en meteen stonden we in het Centrum(pje) van Vinci. Leuk, overal geel/rode vlaggen. Zeker een feest op komst. We volgden de bordjes naar het museum. De man bij de kassa vroeg of we 65 waren, verheugd zei ik dit keer: ja. Allebei? Vroeg de man nog en weer knikte ik: ja. Het museum bestond uit verschillende delen. In het eerste bevonden zich heel veel schetsen en modellen van van alles wat Leonardo da Vinci had gemaakt of overpeinst of theorieën over had losgelaten. Wat was dat een veelzijdig mens, haast niet te bevatten. Schetsen van vliegbewegingen van vogels, verder van alles met tandwielen, schroefdraden, hefbomen, katrollen, gewichten enz. En hoe de koepel van de Dom in Florence was gemaakt bv. Echt indrukwekkend. Er liep nog een dreinend kind, dat maakte ook indruk maar dan anders. En verschillende schoolklassen met leraren die van alles uitlegden maar daar hadden we niet zoveel aan want het was uiteraard in het italiaans. Die kinderen bleven minder lang bij de modellen stilstaan dan wij dus we hadden genoeg tijd en ruimte om alles te bekijken. En die tijd namen we, wat nou klein museum…Het volgende deel was gesitueerd in een kasteel. Ook daar grotere modellen. Plus de uitleg over het menselijk lichaam. Voor die tijd dacht men nog dat de lever de belangrijkste bron in het lichaam was maar Leonardo schetste het hart enz. En de spieren en gewrichten. Knap hoor als je nog niks zeker weet. Er was ook een groot model vogel. Een kanon op stoomkracht en een zelfrijdende wagen. Er kwam weer een schoolklas. Denen in dit geval. Je kon ook naar boven. We dachten dat doen we dan maar voordat heel die klas komt. Dus wij de trap op midden tussen die jongelui. Bleek dat we helemaal naar de toren gingen. Heel veel trappen op dus en we moesten natuurlijk het tempo van die kinderen wel bijhouden. We konden niet als twee oude mensen het kalm aan doen, waar we gezien onze ticket wel recht op hadden.. Gelukkig ging dat goed. Eindelijk boven hadden we een spectaculair uitzicht over het echte Toscane. Heuvels, cipressen, olijfbomen en stadjes. En in de verte de nog besneeuwde toppen van de Apenijnen. Het was tijd geworden om te eten. Van bovenuit de toren zagen we wel een restaurant maar we gingen toch nog even verder kijken. In Vinci een restaurant gevonden. We namen alleen een primi en een salata lekker. Ik wist niet wat ik bestelde maar ik kreeg een crêpe met ei en ham. Lekker hoor. Peter had pasta. Het stadje verder bekeken en ja….een glaasje. Maar we waren er nog niet. Ook het geboortehuis van Leonardo mochten we bezichtigen op ons kaartje. Dat stond 3 km verderop. Ook daar zat weer iemand ons kaartje af te strepen. Ik moet zeggen: als je een rustig baantje wilt dan is dat wel wat. Heel stil en bijna geen mensen. Maar we zagen daar het laatste avondmaal. Je kon helemaal inzoomen en dan kreeg je uitleg over onderdelen waar je helemaal nooit op gelet had. Heel mooi. Zoals dat Petrus al een mes in zijn hand had en Judas het tasje met de zilverlingen omklemt. En een film waarin Leonardo zelf vertelt over zijn leven. Erg mooi. Dus pas om 5 uur waren we klaar. Zelfde route naar huis, dat wel. Vanavond nog geskypt met Lydia. Een welbestede en , nagenoeg, droge, dag. Begonnen in: Villa Toscane, een boek van Linda v Rijn, wel toepasselijk. Net niet genoeg stappen gemaakt, volgens de fitbit. Hoe kan dat nou.toen we vanavond nog een spelletje deden kwam ineens een kattenkopje voor de deur tevoorschijn. Een rode kat stond naar binnen te kijken en klagelijk te miauwen. Hij wilde naar binnen en keek ons hartverscheurend aan. Maar we deden het toch niet. Het is een van de zes katten van Irene. Wel lief hoor..

Vrijdag 13 april, 22 gr
Vannacht deed het licht in de badkamer het niet. Nou ja, we nemen toch ons mobieltje/zaklamp mee Want de eerste nacht heb ik mijn teen gestoten en dat was niet voor herhaling vatbaar. Peter ging vanmorgen even naar de auto. Irene vertelde dat er vannacht was ingebroken. Ingebroken? Bij ons? Ja, dat hadden zij zelf gedaan. Want er was vannacht een klap onweer geweest en die had de stop doen doorslaan. Haar zoon stond vanmorgenvroeg onder de douche en de pomp deed het niet. En de hoofdschakelaar zit kennelijk bij ons in de keuken. Dus waren ze stiekem naar binnen gegaan. Nou, wij hebben niks gemerkt. Qua temperatuur was het geen vrijdag de 13de. Mooi weer. We gingen wassen. Dat mag wel na een week. Maar ja, hoe werkt die wasmachine? Geen gebruiksaanwijzing. Programma ingesteld maar geen aan/uit knop. Het zal toch niet zo zijn dat zij dat touwtje ook in handen hebben en dat je extra moet betalen? Gegoogled. Niet gevonden. En ineens wisten we het; de programmaknop uittrekken. En ja hoor. Gelukt. De was lekker in het zonnetje opgehangen en drogen maar. Niet gecentrifugeerd want die is er niet. We zijn vandaag niet weggeweest. Het weer was te mooi. De hele dag heeft de zon geschenen. Dus we lagen te zonnen. De stoelen van de onderste laag naar boven gehesen. Want als je met z’n tweeën bent kan dat best. Natuurlijk als je met 10 man bent dan lig je in de weg maar zo kan het. Vanmiddag ook nog getafeltennist. Soms een zijwindje. Om 5 uur decadent een wit wijntje aan ons eigen zwembad genuttigd. Dat het water nog te koud is mag de pet niet drukken. Martin zei dat het aan het eind van de week misschien wel mogelijk is. Villa in Toscane uitgelezen. Simpel niemendalletje. Wel leuk omdat het in een soortgelijk huis en entourage speelt als dit. Irene gaf ons nog een tip. Het achterland is ook interessant. Vooral Jessica Stelli. Meteen opgeschreven. Maar nergens op internet terug te vinden. Ze zei ook dat er wel foldertjes in de huiskamer liggen. O, daar komen wij dus niet. Gezocht en in een laadje..inderdaad. Uitgezocht wat voor ons geschikt zou zijn. Vanavond ging de verwarming niet aan. Best fris in huis. Ik ging even naar Irene om te zeggen dat ze hem aan moest doen maar helaas ze waren niet thuis. Nou dat is niet netjes. Peter vond nog een elektrisch radiatortje. Die maar gebruikt. Want 17 gr binnen is te weinig.

Zaterdag 14 april, 26 gr
Vannacht dacht ik ineens: het was natuurlijk niet Jessica Stelli maar iets met Castelli. Gezocht en inderdaad het heet: dieci castella pescia. Bijna dezelfde uitspraak. 10 kastelen/ burchten in de buurt. Daar zouden we vandaag heen kunnen. Prachtige dag. Eerst de handdoeken gewassen. Vanmorgen al vroeg op pad. Irene zat buiten en vroeg: ga je naar Pisa om je dochter te halen? (Heb je niets mee te maken; maar dat kun je niet zeggen) ‘ Nee, dat is morgen, we gaan nu naar de markt. Er was markt in Pescia. Alleen ’s morgens. De auto gewoontegetrouw bij de Lidl gezet. Maar och, heel Pescia en omstreken zet kennelijk daar de auto neer op zaterdag. Geen enkel plekje vrij. Er stond een Somalier (oid, ze lijken allemaal op elkaar he) zich nuttig te maken door vrijgekomen plekken aan te wijzen. Na een poosje stonden we dan toch. Fooi gegeven. En met de massa mee naar de stad. Eerst een mooie groenten en fruit markt. Daarna nog een hele grote – gewone- markt. Echt door de hele binnenstad heen. Peter kocht nog een leuke trui voor 5 euro. Kun je niet voor zonder zitten. (Er stond niets bij over kinderarbeid en zo ja dat kunnen we toch niet lezen in het Italiaans). Iedereen had nog de jassen aan terwijl het toch stralend, warm weer was. Allemaal van die ribbeljasjes, ook op de markt. Erg gezellig. Aardbeien en asperges gekocht. We zijn er tot half een geweest. Daarna toch echt nog bij de Lidl boodschappen gedaan. Het muntje voor het karretje hadden we als fooi gebruikt dus maar twee mandjes op wielen gebruikt. Veel ingeslagen want je moet natuurlijk nu voor 3 personen kopen. Thuis uiteraard buiten geluncht. En, och, we gingen toch maar niet meer op pad. Te lekker in het zonnetje. Dus de middag op dezelfde manier als gisteren doorgebracht, zelfs in zwembroek. Het boek: Maar buiten is het feest” van Arthur Japin gelezen. Dat is andere koek. Mooi hoor. Nou ja, erg eigenlijk. Vanavond buiten pasta gegeten. Om 8 uur naar binnen want dan is het donker en wordt het fris. Gelukkig ging nu de verwarming wel aan. Blijft vervelend om afhankelijk van Irene te zijn. Het wordt tijd dat het ’s avonds ook warm wordt. Maar ja, het is en blijft nog maar april.

• 16 April 2018 - 12:20

Auke:

Dat geboortehuis van Leonardo, dat hebben we gemist. Jammer. Leuke vakantie hebben jullie. Hopelijk leest Irene het niet.