Whalewatching en Diamantroute - Reisverslag uit Þórshöfn, IJsland van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu Whalewatching en Diamantroute - Reisverslag uit Þórshöfn, IJsland van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu

Whalewatching en Diamantroute

Door: Oetske

Blijf op de hoogte en volg Oetske

22 Juni 2022 | IJsland, Þórshöfn

Dinsdag 22 juni

Het waseen goed ontbijt vanmorgen. Allemaal lekkere dingen. En een broodje dat zo hard was dat je er een eventuele ruzie mee zou ,kunnen beslechten. Maar ook skyr natuurlijk in IJsland. Daarna naar het supermarktje vlakbij gelopen. O.a droogvoer gekocht wat met water aangevuld een echte maaltijd moet worden. Spaghetti bolognesa in dit geval. Hoeven we vanavond niet uit eten. Om half tien op pad. Via de Dentifoss (waarom moet ik hierbij steeds aan tandverzorging denken) naar Husavik voor de whalewatching. Tomtom i gesteld, kaart bij de hand, zo moest het goedkomen. Jazeker, maar bij ons is dat nooit in een keer goed. Volgens Tom moesten we naar rechts. O ja?ik dacht links. Ok eerst geprobeerd.Ee toch niet. Weer terug. Hoewel, misschien toch wel….. Nou ja, het kwam erop neer dat we eenbepaald stuk vier keer reden. Een mooie weg dat wel maar vier keer? Dus: om tien uur gingen we (echt) op pad. We kwamen langs hetvulkanische gedeelte, dat bekijken we later nog wel. Eerst naar de Dentifoss. Vanaf de parkeeerplaats nog best eenstukje lopen. Over lavagesteente heen. Het is de grootste watervalvan Europa, zegt ons boekje. En daar was hij dan. Heel veel water donderde naar beneden. Maar…niet zo mooi als de Godefos van gisteren. Het water was vuil. Dat blijkt ook wel want deze waterval neemt klei mee. We gingen bovenlangs. Langs ëen randjevän de afgrond, nog best eng. Naar beneden gingen we niet meer want we wilden natuurlijk niet te laat in Husavik zijn. Dus weer verder. Hoewel verder?Ee, de to tom leidde ons weer helemaal terug. Dus kwamen we voor de vijfde keervandaag langs het Myvatn meer en ons hotel. Nou ja, morgendan maar de toeristische route die we hadden gewild. Nouja, a.les is toeristisch. Prachtige weg. Leek wel een achtbaan. Op en neer. Majestueuze bergen links. Mooi op tijd in Husavik. Ons aangemeld. Het klopte, we stonden op de lijst. Eerst nog ijslandse kronen gehaald. Hadden we nog niet. Om kwart voor twee naar onze boot. We moesten warme pakken aan en ook nog een regenjas. Ik zat eerst met mijn been in een mouw vanhet pak. Moesten mijjn schoenen weer uit en aan. Nou ja we zaten mooi op het bovendek. Het eerste halfuur gebeurde er niet veel. Mooi vaartochtje, dat wel. Peter filmde met, och he, het kapje erop. Hebben we dat maar weer gehzd. Gelu,kig niet belangrijk. Toen ontstond er wat reuring. Waarschijnlijk beweging op 2 uur. Zo kon de gids aangeven waar ergens je moest kijken. En ja hoor. Eerst een wal is en toen nog ee. Normaal leven ze niet in groepemaaru twee tegelijk. Bultruggen. Ze hebben heel veel voeding in deaai van Husavik. In de winter gaan ze naar tropische oorden. Wat een verschil in temperatuur. Elke keer kwamen de walvissen weer boven. Soms met de bek helemaal open om een flinke hap water te nemen met kril. Nou, lekker joh. Zo druk aan het eten dat ze niet met de staartvin in de lucht kwamen. Een keertje maar. Iet goed kunnen fotograferen. Beetje jammer. De gidsvertelde dat we vandaag geluk hadden. Klopt. We zagen nog 5 walvissen. Ook nog een kleine vinvis. Wij gi gen van stuur naar bakboord of andersom. Soms zonder dat we het wilden want we hebben nietbepaald zeebenen. Nogmaals werd gezegd dat we geluk hadden met zoveel walvissen, kalme zee (?) En droog weer. Erg leuk allemaal. Het laatste halfuur kregen we chocolademelk en een kaneelbroodje. En toen ging het toch nog even regenen maar toen waren we er. Onze eigen route terug gereden want tom maakte er een potje van. In het hotel dus onze spaghetti gegeten, was best lekker. Vanavond weer op pad. Naar het vulkanische veld. Tjonge wat een geweldige natuur. Het borrelt er, bruist, stoomt en stinkt naar zwavel. Daarvoor ga je naar IJsland. Heel bijzonder. Mooie kleuren ook. En….het waaide, zeg maar stormde. Goed dat we dat op de boot niet hadden. Later op de avond ging de windweer liggen. Morgen naar onze volgende stek. Twee mooi dagen al gehad met goed weer.

Woensdag 23 juni, 8-3 gr

Blauwe lucht vanmorgen, dat moeten we hebben. Wel fris. Lekker geslapen. Vannacht even naar buiten gekeken. Om 2 uur. Helemaal licht natuurlijk. Maar geen last van. Het ontbijt was weer lekker. Daarna uitgecheckt. Eerst onze schoenen uitgemest. We hadden het hele vulkanishe landscap van gisteren in de zolen meegenomen. Nog boodschappen gedaan. Droge pasta’s want je weet maarnooit. En getankt. Degene die voor ons was had alle tijd. Zag kennelijk niet dat er een rij stond. Vlak na devulkanische activiteit nog een foto genomen. En weer verder. Eerst weer via de Dettifoss ( niet denti dus). Langs die diamantroute waren meerdere watervallen. Via ďe Holmalungur, een leuke waterval die we van bovenaf bewonderden gingen wenaar Hildaklettar. Een prachtige kloof met basaltblokken. Hoe hebben ze die zo netjes opgestapeld zou je zeggen. Er was verder niemand. Ik parkeerde ons auto’tje op een busplek. Grootheidswaanzin. En toen naar Asbergi. (Kloof van de goden oid)Ook een enorme kloof waar je doorheen kon lopen. Er groeiden hier wel bomen, het enige bos in IJsland. Berken die nauwelijks hoger waren dan struiken. En daar deden ze dan duizenden jaren over. Mooie wandeling. Er lag ook een groen meer in het midden. Echt, overal bijzondere natuur. Wel jammer dat het zo nu en dan regende en het was ronduit koud. We zouden de atlantic roäd nemen naar ons volgende adres. Bovenlangs dus. Dat ging een poos goed maar toen werd het een gravelweg. Een poosje geprobeerd maar toch maar terug. Door het binnenland en bergen. Ook mooi. Het werd steeds kouder. Tot 3 gr. We ,wamen in Portsholm aan, een havendorpje. Niets te beleven. Door naar onze lodge. Och he, een onverharde weg. Daar mogen we eigenlijk niet op met onze auto maar we moesten toch bij onze overnachting komen. Dus 12 km hobbelen. En toen was daar de lodge, eçht in the middle of nowhere. De komende dagen zitten we hier ‘opgesloten’. Een meisje kwam. Ze sprak Nederlands. Haar moeder is nederlands en die runt de lodge. Ze hebben ook een schapenfarm. We kregen onze studio. We hadden hier ons eigen potje kunnen koken maar dat wisten we niet van tevoren. Dus eten we in de bar vanavond. Wat kunnen we hier verder doen? We kunnen morgen mee op vogelexcursie naar oa de vogelrots, in een jeep. Nou dat doen we dan maar. Het ziet er hier verder wel leuk uit. Nogal alternatief oftewel vintage. Wel wifi. Dus daar maakten we gebruik van. Om 7 uur eten. Lamsvlees (logisch op een schapenfarm, wel rammetjes denk ik) puree en sla en rabarbercake toe. Lekker hoor. Er kwamen nog meer mensen, allemaal mannen. Uit Hooglanderveen. Een vriendengroep nog van de lagere school. En het waren nu vijftigers. Wel aardig. Nog geschreven en spelletje gedaan. Morgen 9 uur met de jeep mee. Het blijft koud.