Stralend weer - Reisverslag uit Murau, Oostenrijk van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu Stralend weer - Reisverslag uit Murau, Oostenrijk van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu

Stralend weer

Blijf op de hoogte en volg Oetske

19 Juli 2013 | Oostenrijk, Murau

Woensdag 17 juli 26 gr
Weer een mooie dag. Een Ruhetag zogezegd. Niet helemaal want we moesten wel wat boodschappen hebben. Dus vanmorgen al naar de Spar. In de etalage zagen we ineens dat er ook souvenirs in de winkel onder de Spar waren. Een hele grote kledingzaak met allerlei ‘Trachtenmode’ maar ook gewone kleding en ja, ook glaasjes. Nou moe, zit je hier bijna 4 weken en nog niet eerder gezien. Dus ook een glaasje van St Georgen waar Bodendorf dus bij hoort. Toen we terugkwamen van de boodschappen stond er een grote vrachtwagen uit te laden dus we konden er niet uit. Maar we zouden toch het dorpje verder nog bekijken. Een mooie kerk natuurlijk weer met fresco’s. Er lagen nog boeken die je kon meenemen: oa 100 jr Raifeissen in het Murtal. Jaja, Raifeissen is nog steeds een begrip hier hoor, elk gehucht heeft zo’n bank. Toen nog naar de andere kant van de Mur want we hadden op een aanzichtkaart gezien dat hier de grootste houten brug van Europa is. Dat zie je er niet aan af aan de bovenkant maar inderdaad is het onderstel helemaal van hout. Tja, we zitten nou eenmaal in de Holzstrasse van Oostenrijk. Heb ik dan maar een foto van genomen als het zo bijzonder is. Thuis verder de dag lezend e.d. doorgebracht. Ik heb inmiddels bijna mijn negende boek uit waaronder 2 E-books en een van hier dus dat gaat lekker. Peter heeft ook Inferno van Dan Brown uitgekregen. Had hij voor vaderdag gekregen. Vanmiddag hoorden we wat vogeltjes drukdoen. Gespeurd wat het kon zijn en gevonden. Er zat een nestjes onder het dak en een vogeltje kwam steeds boven het nestje uit. We haalden de verrekijker en konden zien dat het vogeltje op een randje ging zitten. En…ging uitvliegen. Nou moe, hebben we het thuis niet gezien dat de koolmeesjes uitvlogen, hier dus wel. Ja het waren ook koolmeesjes, niet zo bijzonder dus maar voor ons wel. Leuk hoor. De buurvrouw kwam nog langs. Ze zette de vuilnisbak aan de weg en zei dat er zaterdag ook weer andere mensen in het huis komen.

Donderdag 18 juli 27 gr
Weer prachtig weer. Natuurlijk hadden ze het wel weer over Gewittter maar daar kun je je niet aan storen. We zakten allebei door de stoel. Dat ligt niet aan ons gewicht, hoewel het in deze vakantie best kan zijn toegenomen, maar meer aan de kwaliteit van de stoelen. Het is nu natuurlijk erg warm en dan wordt de plastic stoel zacht. Met als gevolg dat het palletje eruit vliegt. Vanmiddag nog naar de Tour gekeken. Spectaculair want ze moesten twee keer de Alpe d’ Huez op. Geen Nederlanders in goeden doen, dat is jammer. Vanavond nog als einde van vakantie uit eten geweest, naar de Murtaler Hof in Stadl. We konden lekker buiten zitten dat is ook wel eens leuk. Een kwartje wijn besteld maar ik zei per ongeluk kwart en dat begreep hij helemaal niet. Het was een echte Oostenrijkse ober. Verder wordt er hier haast gewoon Duits gesproken. Maar goed, dan maar ein Viertel besteld dat kwam beter uit. En verder een echt Steiermarks diner. Peter had knoflook creme soep en ik kaassoep. Dat betekent dat er zo’n homp kaas in de bouillon drijft. Maar allebei lekker hoor, wel een bak vol. Toen Murtaler diner voor twee personen. Leek ook lekker. Nou dat was het ook wel maar toen het eraan kwam schrokken we behoorlijk. We hadden toch wel voor twee personen besteld? Het was een schaal vol met patat (natuurlijk wel lekker want dat hebben we hier nog niet gehad), groenten, ook lekker, en wel 4 schnitzels, plus een groot stuk rundvlees, varkensfilet en een mooi ‘besneden’ worstje’. Genoeg voor minimaal 4 personen inclusief een Marius. Aan de prijs hadden we het niet kunnen zien, die was zeer schappelijk. Poeh! Er zat nog een Nederlands gezin. Nou, succes, zeiden ze en ze lachten ons met ietwat leedvermaak toe. Misschien hadden zij dit ook al eens meegemaakt? Het was lekker maar de patat en de helft van de schnitzels hebben we wel laten staan. Ik had geen zakje mee oid om nog iets mee te nemen. Maar dat hoefde ook niet. Het vlees werd netjes ingepakt en mochten we meenemen. Ze gaven zelf ook wel toe dat het een beetje veel was. Dus eten we morgen schnitzels ed. Het was nog steeds lekker weer. Nu kon je dus ook ’s avond wel buiten zitten. Dit was de laatste vakantiedag van het werk. We hoorden dat er in Salzburg en Zell am See Unwetter en Gewitter was geweest. Zo zie je maar, het kan wel.

Vrijdag 19 juli, 28 gr
Bijtijds op. Laatste was gewassen. In Murau is het op vrijdag Bauernmarkt en daar gingen we nog even kijken. Nou, of ze hebben niet zoveel boeren, wat toch niet zo is, of ze hebben niet zoveel zin in de markt. Het was dus maar een klein marktje. Er was wel wat meer te beleven in Murau dan de vorige keer. En, jawel, ze hadden toch ook glaasjes. Zo komen we op 7 glaasjes in deze vakantie, toch nog wel veel. Nog een cappucino gedronken op een terras op het plein. Er zat al een groep oude mannetjes aan het bier. Rijkelijk vroeg, half elf. We zijn er ook achter wanneer de mensen Gruss Gott en wanneer Servus, zeggen. Als ze elkaar kennen dan is het Servus met meestal de naam erbij en anders Gruss Gott, of zoiets. Verder de boel ingepakt en nog van de zon genoten. Morgen half zes weg en dan hopen we ook om half zes bij Marius te zijn.