aankomst - Reisverslag uit Wieringerwerf, Nederland van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu aankomst - Reisverslag uit Wieringerwerf, Nederland van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu

aankomst

Blijf op de hoogte en volg Oetske

24 Juni 2013 | Nederland, Wieringerwerf

Zaterdag 22 juni

De wekker ging om half vijf. Meestal ben ik vlak voor de wekker wakker maar dat ging dit keer niet op. Beetje te vroeg daarvoor. Alles stond al ingepakt en ook het brood voor onderweg was klaargemaakt. Niets stond ons in de weg om te vertrekken naar….Oostenrijk. Plaatsje Bodendorf in de provincie Steiermark. Bijna 1200 km van Wieringerwerf af. Dit keer hebben we niet geruild maar een huis gehuurd. Letterlijk noodgedwongen want we zouden wel ruilen met mensen uit Zuid Duitsland. Maar helaas, door de enorme regen en andere ellende bij de Donau, was hun huis overstroomd en kon die vakantie niet doorgaan. Sneu voor die Duitsers natuurlijk .
Maar goed, wij stonden op en tegen half 6 vertrokken we. Peter begon met rijden. Er was bijna geen kip op de weg dus het verliep voorspoedig. We hadden periodes met regen verwacht maar die bleven gelukkig uit. Eventjes in een korte file gestaan Het ging allemaal lekker. Alleen in het Duitse Limburg reden we eventjes verkeerd. We gingen van de weg af om te tanken. Alleen werd er aan de weg gewerkt dus namen we een verkeerd afslagpoortje. Nou ja, hebben we noord Limburg ook eens gezien. Daar was ook een benzinepomp dus hebben we per ongelijk ook nog goedkoper getankt dan langs de snelweg. Rond 12 uur ergens een kopje koffie gedronken en onze broodjes gegeten. We zagen nog mensen heel uitgebreid picnicken op kussens met tafelkleed, bordjes, bestek ed. Nou dan zit je daar op een parkeerplaats naast de wc’s met je mooie spullen. De reis ging verder. Toen we Oostenrijk binnenkwamen ging het een beetje regenen. De vraag was: gaan we door de Tauerntunnel of over de pas. Nou, zeiden we nog, als we die kant opgaan dan gaan we over de pas. We gokten erop en het werd toch de pas. En ja hoor, het klaarde helemaal op en met prachtig weer gingen we de berg over. Heel veel motorrijders. Dus als Marius nog eens een bestemming wil…..
De Hohe Tauern. Mooi gebied. Daarna de Niedere Tauern. En daar lag ons huis. De sleutel in het sleutelkastje gevonden en naar binnen. Leuk interieur. Goed compleet. Alleen geen diepvries, nou ja dan maar verse spullen. Er stond wel een fles wijn klaar en kanbbeldingetjes. Net alsof we weer ruilen. Op het balkon gezeten in de avondzon. Met zicht op enkele kleine watervalletjes naast de rivier de Mur en wat bergen. Hier kunnen we ons wel 4 weken vermaken. We aten bruine bonen. De tuin die 1000 m2 zou zijn is een alm achter het huis. Je moet er nog wel op klimmen. Sms gestuurd naar de kinderen. Uitgepakt en niet te laat naar bed.

Zondag 23 juni 28 gr
Het bed was wel wat hard maar toch goed geslapen. De zon scheen dus naar buiten. De stoelen naar boven op de alm gesjouwd en daar zaten we in de zon hoor. Heerlijk, korte broek aan. Plotseling stond er iemand bij ons. De buurvrouw die de gastekarte kwam brengen. Zij doet ook de was en de schoonmaak. Ze legde ons de vochtregelaar nog uit. Als het binnen te vochtig wordt moet tie aan. En ze wees waar we alle folders konden vinden. Ze zei ook dat het weer morgen niet zo best zal zijn. Nou we zien wel. Later werd het bewolkter maar de temperatuur bleef goed. Ik nam alle folders door en Peter deed ook wat. Of juist niet want daar heb je vakantie voor. Om vier uur hebben we de wandelschoenen eens aangetrokken.
Eens kijken waar de Muradweg heengaat. Dat is een fietspad van 325 km lang langs de Mur. En komt dus ook hierlangs. Ook het spoortje is hier. Zo nu en dan komt er een treintje langs. Het fietspad een paar kilometer gelopen. Toen konden we de Mur weer over en kwamen bij Skt Ruprecht uit een dorpje verderop. We hoorden al geluid daarvandaan maar dachten dat het de kerkdienst was die zover te horen was. Maar nee, er was een feest gaande. Een houtfeest. Het houtmuseum bestaat 25 jaar en dat moet natuurlijk gevierd worden. Allemaal mensen in Drndl) vrouwen en lederhosen) mannen dus. Ik vroeg iemand of ik een foto van haar mocht maken, ja dat mocht. Ze vertelde dat iedereen bij een feest in traditionele kleding komt dat is normaal. Dat is toch leuk, zo doen ze dat in Noorwegen ook. Ze komen tenminste rond voor hun traditie uit. In Nederland mag dat niet. Toen vroeg ze of we al in het houtmuseum waren geweest. Nou nee, daar denk je niet 1,2,3, aan om te bezoeken. Maar we deden het want het was vandaag gratis. En ja, dat is onze traditie+ dan doen we het wel. En het moet gezegd, het was erg leuk en het rook ook erg lekker. Naar hout, denk ik….Leuk dat we dit per ongeluk meegemaakt hebben. Er waren ook nog houtsnijwedstrijden geweest en boomzagen. De resultaten stonden er nog. Knap hoor. Toen weer naar huis. 5 minuten verderop. Het was nu zwaarbewolkt maar de temp was nog goed. Morgen maar naar de supermarkt en VVV. Een lijstje maken wat we allemaal willen zien en doen. En dan is het toch ook leuk als je iets ongeplands tegenkomt.