Gevaarlijke wegen en fjorden - Reisverslag uit Siglufjörður, IJsland van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu Gevaarlijke wegen en fjorden - Reisverslag uit Siglufjörður, IJsland van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu

Gevaarlijke wegen en fjorden

Door: Oetske

Blijf op de hoogte en volg Oetske

08 Juli 2022 | IJsland, Siglufjörður

Woensdag 6 juli, Patreksfjordur 17 gr, 8

En het was weer inpakken geblazen vanmorgen. Dat was zo gedaan. De vrolijke serveeerster vroeg weer of we wafels wilden. Zelfs als je zou willen: je kunt gewoon niet weigeren. We stonden even in dubio. Binnen of buiten eten? We kozen voor buiten. Het was heerlijk op het terras. In het fjord lag een cruiseschip. De mensen moeten daar met kleine bootjes van boord want er is geen aanlegsteiger. Uitgecheckt en om half 10 weg. Gelukkig zouden we geen last meer hebben van een periodiek hete kont. Met dank aan internet en Peter hadden we het knopje van de automatische stoelverwarming gevonden. We reden niet exact de route die aangegeven werd maar een wat langere, en hopelijk, nog mooiere. Siebold waarschuwde wel dat het een hele steile weg was want ze hadden hem gisteren per abuis een eind gereden. Maar we deden het toch, inmiddels wel wat gewend. En ja, hij was steil en best spectaculair mooi. De gewone wegen, die we eerst ook schitterend vonden verbleken er een beetje bij. (Nou ja, niet echt hoor, zo blase zijn we nog niet). 15% stijgen en dalen op een gravelweg. Boven de sneeuw of vlak langs een fjord. Maar heel weinigverkeer. Jemoet natuurlijk geen pech krijgen. Het enige is dat er weinig restaurants of wc mogelijkheden zijn. Onderweg een paar keer gestopt om van het uitzicht te genieten. We zagen zelfs de snaefellsjokul in de verte, zo helder. Later kwamen we weer op dezelfde weg als eergisteren. Bij een van de weinige hotels langs de weg wilden we even rusten en plassen. Maar ja, dat ene hotel was gesloten. Toen maar ergens achter een heuveltje een sanitaire stolp gehouden. We joegen per ongeluk een sneeuwhoen uit zijn veilige schuilplaats. Daar ook gepicknickt. Kon nu buiten ipv in de auto. Toen we weer de weg opgingen was de weg maagdelijk leeg. Maar…ik was net de weg opgedraaid toen een auto mij met hoge snelheid passeerde. Huh? Waar kwam die ineens vandaan? Die reed wel heel erg hard. Hij was zo verdwenen. Stomme kerel (neem ik aan=vooroordeel). 10 km verderop: gerechtigheid. We zagen een politieauto met lichten aan de kant van de weg. En…de snelheidsduivel werd bekeurd. Net goed. Waar die politieauto dan vandaan kwam is wel een groot raadsel. In geen velden of wegen een dorp te bekennen. Nog een keer gestopt om een kudde IJslandse paardjes te fotograferen. Ze staan zo dapper altijd in weer en wind buiten. Om half vier bij het hotel in Laugarbakk8. Een omgebouwd schoolgebouw. Zo zeg, wat een grote kamer. Zeker vroeger een klaslokaal geweest. Met eenbank, een zitje, 2 tafeltjes en 2 tv’s. Erg mooi. Er moest ook een hottub zijn. Badjassen lagen in de kamer. Op zoek. Ja inderdaad. Doen? Nou, ok dan, als we het nu niet doen, doen we t nooit. Dus wij in de badjassen erheen. Nou lekkerhoor. Toen wij lagen te badderen met alleen onze hoofden boven water kwamen Kristel en Siebold langs. Hadden net ingecheckt. Ze zagen ons wel en zwaaiden. Nou, het was lekker. Grappig toch zo’n tub? Om half 7 naar het restaurant. Nu weer eens lam genomen. Hm, viel dit keer een klein beetje tegen. Voorafje (soep en garnalencocktail) was wel erg lekker. Na het eten wildewe op een van de tv’s naar vrouwenvoetbal kijken. Maar we konden maar een kanaal krijgen. Dan heb je ook weinig aan 2 tv’s. Ik naar de receptie. Tja, ze hadden wel 40 kanalen maar de elektriciteit was eraf geweest en de technici hadden het niet goed hersteld ze belde er achteraan. Nou ja. Later hadden we wel meer. 2e helft gezien. Nog geskypt met dochterlief. Ik lees op t moment, via de online biblotheek, een boek dat in ijsland speelt. Grappig, zo herkenbaar ineens. Het speelt zich ook af rond Snaefellsness en Borgarness en de Westfjorden. Leuk toch?

Donderdag, 7 juli, laugarbakki, 11 gr, 6-

Nogal een verschil met gisteren. Best fris. Zwaaaar bewolkt, veel wind. Goed ontbijt. Er zaten mensen vlakbij ons, helaas ook Nederlanders. Ik zag dat ze een brood met flink beleg inpakten in een servetje. Nou, ok, eentje, hebben wij ooitook wel eens gedaan. Maar nee, het ging door. Nog een. En, er werd zelfs een tupperwarebakje gepakt waar 2 schaaltjes yoghurt ingingen. En maar onschuldig rondkijken.. Als klap op de vuurpijl kwam er ook nog een thermoskan tevoorschijn. Die man ging 8! keer naar de koffieautomaat om een kopje koffie te halen. Nou dat gaat toch echt te ver. En hier geen politie om orde op zaken te stellen. We hadden nog een voucher. Voor een rondleiding in een wolfabriek hier. Gisteravond kwamen we erachter dat er een tijd bij stond. We moesten er om 10 uur zijn. Nouok, dat kon. Kristel en Siebold ook want we hebben immers precies dezelfde reis. We waren ook de enige vier voor de rondleiding bleek toen we er waren. Natuurlijk was het weer geen IJslandse die het deed maar dit keer een Litouwse. We kwamen in een wolwinkel. We mochten mee naar achter. Daar stonden enorme machines. Om te breien, te borstelen, te bevochtigen enz. De wol wordt hier kant en klaar en geverfd aangeleverd. Toen we er nar vroegen vertelde ze dat er in een andere fabriek de wol aangeleverd wordt. Daar gewassen. Ergens anders gesponnen en geverfd. Niet alles wordt geverfd. De wol met de natuurlijke kleuren wit, grijs en bruin niet. De gekleurde wol voelt stugger aan. De dessins worden achter de computer gemaakt. Het breien gaat dus automatisch met veel truipanden achter elkaar met een draadje ertussen. Dat draadje wordt er later handmatig uitgehaald en vrouwen ( hier wel voornamelijk IJslander) zetten ze handmatig in elkaar. Ik kreeg een voorbeeldje mee met een puffinplaatje). De enige fabriek, met uitsluitend IJslandse wol. Wel harde wol. Nou, best interessant. We kregen nog koffie en dat was het. Wij kochten geen truien, veel te kriebelig, maar ik wel een IJslands shirtje. Weer terug naar het hotel? Wat verder doen? Nou, er is een zeehondenmuseum in de buurt dus daarheen. Dat was wel aardig. Film gezien en uitleg waar zeehonden helemaal heen zwemmen.Ze jagen of vangen nog steeds zeehonden hier maar gelukkig niet zoveel. Wat zijn het toch grappige dieren. Toch wel halverwege de evolutie van vis naar zoogdier gestopt met evolueren denk ik. Vlak daarbij was een supermarkt, dus brood gekocht. Ik wilde met gewoon IJslands geld betalen. Ik had precies en aantal munten en uitgekiend. Nou, niet dus, i, kreeg er weer evenveel terug maar waarschijnlijk mindere waarde. 1 kroon is 0,007 euro. Best lastig rekenen. We doen eigenlijk alles met kaart maar we hadden een keer (onnodig dus) geld gepind. We hadden nog naar een rots met zeehondenkolonie, 25 of 45 km verderop gewild (ik dan) maar toch niet gedaan. Vanmiddag in het hotel gebleven. Wimbledon en Tour de France. Om 6 uur naar t happy hour (wat ze hier niet hebben) half 7 eten samen met Kristel en Siebold. Ddat hadden we afgesproken. T Werd kwart voor 7. We hadden nu kip als hoofdgerecht. Was erg lekker en veel meer dan de kabeljauw van K en S. Wij hadden er ook sla bij. Het was erg gezellig. Heel wat afgekletst. Het was nog even lastig om de rekeningen gescheiden te maken. Kristel vond het geen probleem omhet op hun kamernummer te schrijven maar dat was niet onze bedoeling. Al met al viel het vandaag wat betreft regen mee maar het was wel fris en winderig. Morgen weer verder. Dan naar Sigluvfjordur. Een na laatste plek.

Vrijdag 8 juli, sïglufjordur, 12 gr, 9

DE wind was gaan liggen. 8gr maar geen wind. Wel veel wolken. Ontbijt uiteraard. Daarna ingepakt en om 10 uur vertrokken we weer. Niet zo’n erg lange reis, 200 km. We dachten er iets anders van te maken dan de tomtom aangaf. Al gauw begon de bewolking te breken. Hierr en daar nog wat spettertjes en een laaghangende wolk maar dat was het. We gingen naar het licht toe. Het was weer een prachtige rit. Op een punt waar wij beslisten of we links of re hts gingen passeerden Siebold en Kristel ons. Zij gingen dus links. Wij niet. Ik had in het boekje gelezen dat er ergens een museum was. Geen idee hoe of wat maar dat probeerden we. En het bleek een goede beslissing. Het was geen klein museumpje maar een echt open luchtmuseum. Het was inmiddels stralend weer. Onverwacht maar welk9m. Het museum toonde een serie plaggenhutten. Van turf gemaakt dus. Ergens in 1850begonnen hoewel er al beginselen waren van 1100. Onder de grond gemaakt. Een gang van 23 meter en daar kwamen allerlei ruimtes op uit. Een smidse, timmerplaats, voorraadkamers, brei en naaikamers, ruimte voor ski”s ed en uiteraard de keuken en het woon en slaapgedeelte. Er woonden 20 mensen. Alles zelfvoorzienend want er was niets in de buurt. De dominee had er t laatst gewoond in 1875. Heel interessant. Goed dat we een omwegje gemaakt hadden. Daar ook onze lunch gegeten. Omdat we genoeg tijd hadden hebben we ook de stad Saudarkrokur eens bekeken. Nou als ik in ijsland een stad moest uitkiezen om erte wonen(zuiver hypothetisch) dan zou Saudarkrokur hoge ogen gooien. Modern, rustig, ouderekern, veel groen en mooi weer. Nou dan. Maar goed, wij gingen naar Siglofjordur. Onderweg stond er nog een bordje bezienswaardigheid, wij kijken natuurlijk. Belangrijk, hier was Floki Vigerdardson (Ravens Floki dus) vanuit Noorwegen aan land gekomen. Hij heeft Ijsland zijn naam gegeven. Nou zullen ze dankbaar voor zijn. Omdat onze auto er stond kwamen ermeteen 3 andere. Is hier wat te zien??? Zo gaat dat hier. Het landschap was onderweg lieflijk. Geen lavastromen, onherbergzaam gebied ofzo. Weilanden met hooibalen met hoge bergen als omlijsting. Prachtig. Om 16.15 u bij ht hotel. Nou ja, hotel, guesthouse. De ontvangst was sloom, het hotel erg ouderwets. En onze kamer, nou ja meer eencel. Twee aparte bedden tegen een muur vol barsten. Geen waterkoker of koffie op de kamer, geen tv, verschil met het vorige onderkomen is wel heel groot. 3 trappen op. We mochten beneden wel gratis koffie halen. Dat deden we. Maar toen ik een slok nam spuugde ik hem meteen uit. Koude koffie, bah. (Jammer, vlek op mijn trui)Dan maar naar buiten, daar scheen de zon. leuk stadje. Er was eenfolkmusic gebeuren. Hebben we een poosje naar gekeken. Verder gezocht waar we zouden kunnen eten. Na heel wat omzwervingen kwamen we bij een leuke tent uit. Met pizzeria. Eerst op het terras een glaasje. Zo lekker in de zon; het leek welvakantie. Als het morgen ook zo is….