De golden circle en Reykjavik - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu De golden circle en Reykjavik - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu

De golden circle en Reykjavik

Door: Oetske

Blijf op de hoogte en volg Oetske

03 Juli 2022 | IJsland, Reykjavik

Donderdag 30 juni, 10 gr, 6

We zouden vandaag een pauzedag inlassen en dat hebben we ook gedaan. In de omgeving van Hella is ook niet zoveelte doen en wij zitten sowieso 14 km van die plaats af. In het niks, zullen we maar zeggen. In de winter is het een perfecte plek, voor als je het noorderlicht wilt zien. Niet zo voeg naar het ontbijt want we sliepen uit tot half 9. Het ontbijt was, zoals je zou verwachten bij een b[e-38]b. Homemade: brood, jam en salami. Vast nog wel meer. Eieren ook van home made chickens oid. De bingokaart was al snel vol. Verder gelezen ed.Nog wel naar de supermarkt in Hella. Dat betekent in IJsland: naar het benzinestation annex winkelcentrum waar ze echt alles hebben voor dagelijkse behoeften en dikke gebreide truien. Wat skyr en brood/ beleg gekocht. Vanmiddag in de buurt een wandeling gemaakt. We wilden tot de rivier lopen maar, zo gaat het steeds met ons, hij was toch verder weg dan gedacht. Het waaide stevig en best koud. Het is hier kennelijk het groenehart van IJsland. Veel weilanden. Die zie je verder nergens. Voor IJsland bijzonder, voor ons minder, dus saai.Onze wandeling werd niet gewaardeerd door veel weidevogels. Grutto’s, Wulpen, Snippen en nog andere, vlogen geagiteerd en schreeuwend op en neer om ons weg te jagen.Thuis zie ik nooit meer een grutto, maar ja, ze zitten allemaal hier!! We wilden nog in de hottub maar hadden toch de moed er niet voor.

Om half 7 samen met Kristel en Siebold een glaasje wijn gedronken en gezamenlijk gegeten. Er kwamen heel wat onderwerpen langs. Kristel kan heel mooi schilderen, ze liet wat foto’s ervan zieen. Om half 10 werden we weggestuurd uit hetrestaurant. Ze gingen sluiten en de zaal klaarmaken voor het ontbijt. Dus vertrokken we naar onze kamers. Half 11 naar bed.

Vrijdag, 1 juli, 16 gr, 8

Vroeg op want vandaag gingen we er weer vol tegenaan. En het weer deed weer optimaal mee. Ja, we hebben regenbuien gehad maar eigenlijk ook niet, want de buien kwamen alleen als toen we in de auto zaten. Wij kregen zelf geen spatje. En waarheen gingen we dan? De gouden cirkel. Eerder hadden we al de diamantroute gedaan en nu dus de gouden. We hadden een kaartje en daar stonden al de gps codes op van de bezienswaardigheden. Dat was makkelijk voor de tomtom. We begonnen tamelijk dichtbij. Onbekend eigenlijk (ik weet nu dus ook de naam niet meer), er warenmaar een paarmensen. Verschillende lage watervallen achter elkaar. Er stonden wat vissers op zalm te vissen. Best spectaculair. Daarna een klein geothermisch veld. Het borrelde wel en er was ook een klein spuitertje. Leuk om mee te beginnen. Volgende bezienswaardigheid: krater van Kerid. Öok vlak langs de weg. Een krater, zo’n 3000 jaar geleden ontstaan door een vulkanische explosie waar nu een meer was ontstaan. En omdat we zulk mooi weer hadden was het meer prachtig helder blauw. We konden ook hoog boven het meer rondlopen. Echt prachtig, vanuit elke hoek leek het weer anders van kleur. Een italiaa s stel bood aan een foto van ons te taurantnemen. Nou goed. Hij struikelde bijna en duikelde bijna van grote hoogte in het meer. Dat wil je niet op je geweten hebben voor een leuke foto. Maar gelukkig gebeurde er niks. Door naar de volgende attractie: de waterval Gullfoss, wie kent hem niet? Nou, de tomtom niet kennelijk. Het regende hard ineens. We kwamen ineens langs het bordje Geysir. He, hier moeten we ook zijn…dat is de wereldberoemde Geyser van IJsland. Nee, zei Peter, dat zal de naam van het dorpje wel zijn, ik heb Gulfoss ingetypt en de Geysir komt daar pas na. Ja, he zeg, waarom staan hier dan honderden auto’sen bussen, zie ik drommen toeristen en een gigantisch restaurant annex souvenirwinkel? denk je dat dat voor een klein dorpje is? En waarom zie ik daar een rookpluim uit de grond opstijgen? Gelukkig reed ik, dus ik stopte (evenals de regen). Wij eruit, de zon verscheen weer. Ja hoor, dit was toch echt het geyserveld. We liepen achter een groep mensen aan (kuddedieren) om tot de conclusie te komen datwe beter de andere kant op konden. Van verre zagen we ineens een fontein omhoog schieten. Heel kort. Meer stoom dan water. Wij erheen. Er stonden veel mensen. Gelukkig vertoont deze Stokkur geyser elke 10 minuten zijn kunsten. 25 m de lucht in. Als het eens per 3 uur ofzo was geweest….dus hebben we hem 3 keer gezien.Erg leuk. De echte Geysir is slapend. Hij is er nog wel maar doet zeer zelden iets, maar dan wel goed: 80 meter. Verder bubbelde en stoomde het er wel. Erg leuk. En….ook leuk, truien konden uit: 17 gr. Op de parkeerplaats brood opgegeten. Weer verder, regenbui onderweg en na 10 km alsnog de Gulfoss. Nou, dat is even een waterval die zijn naam dubbel en dwars verdient. Hoog, groot, veel water, drietraps. Ik kan hem eigenlijk alleen met de Niagarafalls vergelijken. wel kleiner. En, tot overmaat van geluk kregen we de regenboog te zien, waaraan hij zijn naam waarschijnlijk dankt. Prachtig gezicht. Je kon weer helemaal naar boven klimmen. Beetje nat. Maar liever van de waterval dan van de regen. We kwamen later wel mensen tegen met regenpakken etc. Die hadden weer een fikse bui gehad. Maar wij hadden alleen maar zon. Weer verder. Het Pingvillier nationaal park. Daar was oa het begin van de democratie ontstaan. Maar toen we daar waren zagen we niet hoe of wat. Het was al 5 uur geweest dus, nou ja, dan maar door naar Reykjavik. Bah, weer gewone drukte. Files, rotondes, tja vrijdagmiddagspits. Ons hotel lag iets buiten het centrum. Wel een erg eenvoudige kamer. Even geïnstalleerd en daarna een plek gezocht om eenvoudig te eten dat gaat sneller. . Nou een burgerrestaurant, two guys. Besteld, tafeltje gezocht, we kregen een nummer. Nounou, we waren wel in het uitgaansleven van de Reykjavikse jeugd beland. Maar we hoorden hier tenminste IJslands. Verschil met Nederland. In Amsterdam hoor je juist geen Nederlands en in de rest van Nederland wel Maar ja, van de 550000 ijslanders wonen er 350000 in Reykjevik en omgeving. Maar goed, na een half uur eens geinformeerd naar de burgers. Nog 8 minuten. Uiteindelijk kregen we ze na ongeveer een 50 minuten. We zagen wel veel. Allemaal jochies van 16 jaar, keurig wit uitgaansoverhemd en al een biertje. Tja, een, voor ijslandse begrippen, zomeravond. 15 gr. Nog naar de haven gewandeld maar ons cruiseschip vertrok net. Dus ons hotel maar weer opgezocht.

Zaterdag, 2 juli, 12 gr. 6,5

Het is droog gebleven vandaag, maar grijs…… Om 9 uur uitgecheckt en Reykjavik in. Nou, na die uitbundige vrijdagavond was het nu wel akelig stil. Niet gezellig dus. Eerst maar de kerk opgezocht, die is bijzonder. Ja, inderdaad, mooie architectuur. Je zag direct dat de architect de basaltzuilen die je inde natuur zoveel zietheeft nagedaan. Met blauwe lucht erboven zou hij nog mooier geweest zijn.Toevallig was er een organist aan het spelen dus konden we er binnen vanmeegenieten. Om 10 uur stopte hij en toen kwamen net Kristel en Siebold aan. Tja, jammer dan. Dus Reykjavik bekeken. Binnenstad is niet groot. Soms wat oude huizen. Ik zag een kleurrijk rijtje. Leek op de huizen die we toen in Ierland gezien hadden. Bedacht ineens dat de Ieren ook mede de grondleggers van IJsland zijn geweest. Zodoende dus.Verder zijn de meeste gebouwen supermodern. De Zuidas is er niks bij ( ben ik nog nooit geweest). Een gebouw sprong er helemaal uit. Met glas en spiegels. Bleek het operagebouw te zijn. Prachtig. Wij naar binnen. Daar was het nog mooier. Er was een soort flashmob koor muziek aan het instuderen. Een samengeraapt zooitje maar het klonk goed. Langs de haven en het vikingschip weer naar de auto. Naar ons volgende verblijf in Borgarnes. Niet ver weg. Weer via legio rotondes Reykjavik weer uit. Tunnel onder het fjord door. Te vroeg in Borgarnes. Beetje rondgelopen. Toen zagen we ineens bordje: Settlement museum. Ik deed de deur open met het idee dat er een aftandse, stoffige ruimte achter zou zitten met een even stoffige archivaris oid. Maar niets van dat alles. Een en al bedrijvigheid en we konden kiezen uit 2 audiotours, of beide, over de kolonisatie ( ik wist niet dat het zo heette) van IJsland en de eerste bewoners en nederzettingen. Ik verwachtte de tour in het Engels maar het was Nederlands. Modern dus. Ik had betaald. Ik zag op t bord dat kinderen en 67plussers korting kregen. Dus daar vroeg ik naar. O, zegt die man: I did not realize…… en ik kreeg het geld terug. Mooi zo. De tour was heel leuk en veel uitleg. Ook het begin van het parlement, wat we gisteren iñ Pingvillier gemist hadden kwam aan bod. De Sagatour hebben we niet gedaan. Wilde ik Peter niet aandoen. Na ons kwam weer een bus vol toeristen. Toen naar het hotel. Weer mooi. Fijn hoor. Vanavond in het restaurant gegeten. Alleen het hoofdgerecht. Forel. Erg lekker maar sommige garnituur wat zout. De ober bedeelde ons rijkelijk met de wijn. Zo doen ze dat bij o ns in Barcelona zei hij. Wat doe je dan hier, in de kou? Vroeg ik. Nou het werkklimaat is niet best in Spanje zei hij, politiek ook niet, huren is onbetaalbaar. Vandaar zit hij s zomers op IJsland. De zon kwam er vanavond nog bij. Nou hoeft het niet meer…