Een bijzonder begin - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu Een bijzonder begin - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu

Een bijzonder begin

Blijf op de hoogte en volg Oetske

20 Juni 2022 | IJsland, Akureyri

19 juni. Vanmorgen vroeg op. Het was vaderdag maar geen tijd voor de traditionele. beschuit op bed. Gisteren wel wat lekkers gehad . Dus half acht weg. We hadden al een heel. Programma voor vandaag. Eerst Janis richting Achterhoek brengen . Heeft ze ook, vakantie bij haar soortgenoten en moeder.. Daarna naar mijn broer in Apeldoorn. En vervolgens naar Amersfoort waar we de auto lieten staan om onze weg aar Rotterdam airport met de trein te vervolgen. A.lles in ëen rit Nog even met onze kleindochter gespeeld. We werden naar het station gebracht, dat was wel .lekker. We hadden pas in Medemb.ik speciaal een nieuwe OV chipkaart aanges caft voor de reis wa t dat kon niet in Wieringerwerf. Dus snel het station in, ,aart voor het poortje......pieppiep, gaat niet, saldo tekort. Hé? Nieuwe kaart toch? Nee dus, oude meegenomen en de nieuwe waarschijnlijk, thuis weggegooid.Dat begint al goed. Gelukkig kon ik een gewoon kaartje kopen dus vrolijk verder. De reis verliep soepel. Budget hotel met uitzicht op ingang Vliegveld.. Hoeven we morgen alleen maar de straat over te steken.

Maar ja, we moesten nog wel eten. Gee zin in pizza ofzo dus even naar de hotelwiinkel. Konden we niks krijgen, alleen maaltijdsalade en slaatjes. Ook dan dat maar. Maaar ja, we hadden geen bestek ofzo. Dan maar met de handen doen ze op heel veel plekken in de wereld zo.

We moeten morgen vroeg vliegen dus geprobeerd wekker te zetten. Een melding gemaakt in de agenda met geluid. Dat werkte wel maar dat ge.luid kwam nu overal bij: als er een mai.tje, telegram of WhatsApp app binnenkwam hoorde je dat geluid. We werden er elke keer wakker van. Zelfs een melding van burgernet kwam keihard binnen. Dus we hebben niet zo lekker geslapen en onze buren ook niet, vrees ik.

20 juni

Maar we waren wel op tijd op het vliegveld. 6 uur.

Er stonden 4 rijen. Bordjes erboven. Torremolinos, Rome, Barcelona

en Akureyri.. We zagen meteen waar we zijn moesten. 3 rijen korte broeken en een met winterjassen. Het was nog wel gezellig in de rij, allerlei verhalen. Na een uur waren we overal doorheen. Ik moest mijn rugtas leeghalen van de beveiliging. Zat niks bijzonders in. We kwamen bijonze gate 8 en sloten maar weer achteraan de rij aan. Wel een beetje vroeg om te boarden maar ja in Rotterdam doen ze het misschien anders. Toen we aan de beurt waren zei het apparaat pieppiep. We mochten niet mee. Hé? Nee tuurlijk, niet, we stonden in de rij voor Barcelona. Die waren eerst. Paul de Leeuw was ook op 't Vliegveld.

De vlucht ging goed. Beetje turbulentie. Wij hadden nummer 90, na 12 want er was geen 13. Boven IJSLAND konden we al aardig wat gletsjers en bergen zien. Toen we geland waren ging alles soepel. Er was een drugshond die de koffers besnuffeld. Ik had nog wel een brokje maar nee, hij had liever drugs.

De auto hadden we ook snel dus we konden op pad. Een Suzuki Swift. We dachten eerst driedeurs maar toch 5. Ik reed want Peter is nog minder aan schakelen gewend. Maar ja, sleutel erin, gebeurde niks. Wat doe ik fout? Na enkele keren proberen en niet begrijpen hadden we door dat ik de koppeling in moest drukken bij starten. Nou ja, we konden op weg. Goed weer, bewolkt en 11 gr. We kwamen bij een toltunnel. Daar wilden we eigenlijk niet door maar ja, wat dan. Creditcard gepakt maar we konden nergens betalen. Dan weten we t ook iet. Wel 8 km. Ja zeg, zo zien we ik van IJSLAND. Er oet een mooie waterval langs deze weg zijn en misschien issue we hem zo. Maar nee we zagen de Godafos heel goed. Prachtig. Eerste dag meteen raak, mooi hoor. Er helemaal omheen gewandeld. Was best wel druk, maar geen last van. We namen een selfie, omdat iedereen dat deed(kuddedieren) Toen er een echtpaar vroeg of zij een foto oosten nemen. Ze herkenden ons uit het vliegtuig. Friezen. We zullen.ze wel vaker zien, zelfde rondje. Zij vertelden dat je de toltunnel via internet moet betalen anders een boete. Stond in de beschrijving. O juist. Nog meer foto's gemaakt, veel te veel.

Om half een kwamen we al bij het hotel aan, veel te vroeg. Kon pas om 3 uur. Maakte ons niet uit.....maar heel toevallig was onze kamer al klaar. We mochten erin. Geluk dus. Mooie kamer. Vanmiddag eerst even langs het Myvatnmeer gelopen. Wel veel vliegjes. Een franjepoot gezien en veel zwarte lava. Mooi met nog wat sneeuw bedekte bergen. Daarna voor de zekerheid zwemkleding gepakt. We hadden een voucher voor de zwavelhoudende baden. Gewoon even kijken, 4 km verderop. We zagen de stoomwolken al van verre. En nou ja, toch maar naar binnen. wisten totaal niet wat we konden verwachten. We kregen een handdoek, werden naar de (ont)kleedruimte gedirigeerd. Toen we daaruit kwamen zagen we pas precies wat het was. Heerlijke warme baden. Echt leuk. Alleen tastte de zwavel peter zijn kettinkje aan, helemaal zwart. Ik maakte wat foto's met mijn mobiel. Peter zei: ik had toch ook de camera mee? Vast nog bij de schoenen. Ik ging kijken: nee hoor, je had ze niet mee. In de auto gelaten denk ik. Dus verder gebadderd. Toen we schoon en wel en toch nog stinkend naar zwavel naar de auto liepe: geen camera. Och hé. Dus toch. Wij naar binnen. Ik begon: my huisband has......maar toen zag ik ze al liggen. En gelukkig hier geen paarse krokodil, we kregen ze meteen. Weer geluk. Een leuke dag. Met nog wat extra. Er was een happy hoor. Drankje voor de helft. Ok. Helaas ging het een beetje de mist in. Peter gooide de zijne om. Zat niet zoveel meer in maar toch pech. We gingen eten in 't restaurant. Schar en groene asperges en risotto. Lekker hoor. Verder met dit verslag en met de koffiehuis geworsteld. Allebei goedgekomen. Morgen verder. Whalewatching!

• 21 Juni 2022 - 16:29

Louise :

Ik heb jullie 1e verslag gelezen. Oei dat ging niet helemaal vlekkeloos, he?! Waren jullie bijna naar Barcelona gegaan met de winterjassen... Maar ja, het was ook erg vroeg. En camera vergeten: jullie hadden het er zaterdag nog over. Van de auto en het digitol betalen kon je niet weten. Oja de wijn was voor de helft van de prijs maar pap dacht voor de helft. Mam, ga je ook alvast een beetje vallen, dan heb je dat ook maar gehad. Veel plezier nog.