Laatste dagen Monopoli en eerste dag Pompei - Reisverslag uit Pompei, Italië van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu Laatste dagen Monopoli en eerste dag Pompei - Reisverslag uit Pompei, Italië van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu

Laatste dagen Monopoli en eerste dag Pompei

Blijf op de hoogte en volg Oetske

20 Augustus 2012 | Italië, Pompei

Zaterdag 18 aug en zondag 19 aug 33 gr
Rustig aan gedaan deze dagen. Het huis een beetje op orde gebracht. Soms is het lastig om je te herinneren waar alles ook weer precies stond toen we kwamen. De glazen hebben we verplaatst maar ja, waar stonden ze eerst? Geeft ook niet bij ons is ook niet alles precies zoals het was. Zaterdag hebben onzaterdags aardappelen en groeten gegeten en zondag toch maar weer pasta. Blijft lekker. Verder hebben we alle rotzooi weggebracht. Zoals ze hier netjes doen: plastic en aluminium in een bak, papier in een andere en ook uiteraard glaswerk apart. En dan nog het restafval. Fruitafval ed in de compostbak in de tuin. Iedereen houdt zicht er goed aan. En verder nog bij de pomp langs geweest om de waterflessen te vullen. Er was iemand voor ons die met een waterfles de auto aan het wassen was. Nou ja, water is gratis maar je moet wel veel geduld hebben. Het Englese boek heb ik nog ruimschoots uitgekregen. The bookthief heette het. Het speelde in Nazi Duitsland maar vervelend was dat men vaak Nederlandse namen had. Verder wel mooi hoor. Peter maakte blokpuzzels want hij heeft zijn 2 boeken ook uit. Alle planten en struiken nog met de slang water gegeven zodat ze er weer een poosje tegenaan kunnen. En zo zit de vakantie er zo’n beetje op.Hier tenminste, we hebben nog een staartje. Louise gesproken. Ze had een fijne vakantie in Sauerland gehad. Het is in Nederland nu ook van 30 tot 38 gr. Nounou. Maken de Italianen dat ook nog mee. Als laatste de handdoeken gewassen. Die zullen morgen wel droog zijn. Dat gaat hier zo snel. En dan voor de laatste nacht op dit harde bed. Dat zullen we niet missen, verder wel veel.

Maandag 20 aug. 35 gr in Pompei
Voor ons doen vroeg op. Helaas waren de handdoeken nog niet allemaal droog. Dat viel tegen. Het rekje maar binnen gezet. Dan is het ook wel droog als zij morgen thuiskomen. Nog koffie gedronken en om goed 9 uur weg. Dag huis, dag Monopoli of eigenlijk Tartonello. Leuke vakantie hier gehad. Het eerste deel naar Pompei deden we over lokale wegen. Na Altamura was het landschap kaal maar toch mooi, De huizen stonden er nog maar waren allemaal verlaten. Een desolate indruk. Toen we Puglia uit waren kwamen we in Basilicata. Dat is een mooie streek. Veel heuvels en later de Apenijnen. We hadden eigenlijk nog willen wandelen onderweg maar zover kwam eht toch niet. Lastig om een goed weggetje te vinden; het was allemaal nogal steil. Maar een erg mooie route. Na Potenza via de snelweg verder anders doe je er twee dagen over. De benzinemeter bleef maar bovenin staan en we dachten al dat tie dtuk was. Maar het kwam gewoon doordat we al een poos onderweg waren maar nog weinig kilometers hadden gemaakt. En de tank zat erg vol. En dat voor 1.99 per liter. Tja, crisis he. Om 3 uur kwamen we al in Pompei aan. We hadden La Dolce Vita gauw gevonden; belden aan. Niets en nog eens, helemaal geen sjoege. Nou ja, een B&B is ook pas vanaf vier of 5 uur open dus eerst Pompei maar in. De auto neergezet. Kostte eigenlijk 1 euro per uur maar tot 5 uur zou wel kunnen zonder betalen. Dan rust toch iedereen. De nieuwe stad in want die is ook groot. Een mooie basiliek. Die we bezichtigden. Gelukkig had ik een shirtje met mouwen in mijn tasje want met bandjes mocht eigenlijk niet. Opzichtig voor de bewakers het shirtje aangetrokken. Binnen was het echt mooi. Zoals in Florence ed. Wel foto’s gemaakt. Toen gingen we ook maar even zitten; er zaten al meer mensen. Maar och he, toen kwam de priester binnen en de dienst begon. Dat was onze bedoeling niet. Stilletjes eruit. De stad rondgewandeld. Een mooi plein met palmbomen en fonteinen, stalletjes met allerlei souvenirs, en ja waarempel, ook weer een glaasje. Dus we kunnen weer weg. Bij die stalletje kregen we een bidprentje als gift en we zouden alles voor een special prijs krijgen; het leek Egypte wel. Maar gelukkig ook een informatief stalletje van de Uffizio Turistico. We kochten kaarten van die jongen en hij vertelde het e.e.a.. De ingang van het oude Pompei was daar ook. Je kon er als je alles wilde zien wel 3 dagen over doen maar het kan ook in 4 uur. Verder hebben we gereserveerd voor een toch naar de Vesuvius morgen om 4 uur. En hij vertelde dat je de toren (Campanile) van het klooster opkon om een mooi uitzicht op de Vesusvius en Pompei te hebben . Dat deden we dus. Met de lift naar boven, de trap ging niet zover. Echt mooi boven.We hoorden wat Italiaanse jongelui met elkaar overleggen waar wij vandaag kwamen. De een dacht Frans de nader Engels. Uiteindelijk vroegen ze ons: are you English? Nee, Dutch, Ollanda. O, even een gesprekje. Ja zij hadden ook een beetje Engels op school. Nou ze vonden het heel wat dat ze het gedurfd hadden. Het was inmiddels 5 uur geweest dus naar het B&B. Gebeld, nog steeds niks. Nou ja genoeg hotels in de buurt. Maar toen, ja hoor er wed open gedaan. Salvatore heet ie, deed open en we kregen een stortvloed van info over ons heen. Welke pizzereria, gelatteria, tour enz we moesten nemen, waar we de auto konden parkeren (die uitleg had nog wat voeten in de aarde maar het lukte). En wat voor ontbijt we wilden. Toen we een half uur verder waren liet hij ons eindelijk de kamer zien. Nou een goede kamer hoor, zacht bed! Maar een beetje koud. Buiten is het 34 gr en binnen 19 vanwege de airco. Verschil is veel te groot. Airco bijgesteld. Even internet geprobeerd en meteen kwam Louise on line. Ze had een ongelukje gehad. De glazen lamp van de badkamer was op haar hoofd gevallen en kapot gegaan. Wel geschrokken maar verder geen beschadiging. Nou zeg, stom ding. De auto naar de parkeerplaats gebracht. Er zaten twee mannetjes bij de ingang. Daar wilden we naartoe om te betalen maar een vrouw riep ons terug. We moesten bij haar zijn. Die mannen: ach mannen, die zitten maar zo’n beetje zei ze, heb je niks aan. Kwamen we van Salvatore van Dolce Vita? Dan was het 5 euro pro notte. Nou mooi. Dat is minder dan 1 euro p uur. Zeker maffiagedoe. Vanavond pizza gegeten. Het was nog niet druk toen we kwamen maar het liep weer helemaal vol. Lekkere pizza maar niet zo goed als de vorige en we hadden nu ook een echt Italiaans voorgerecht erbij. Mozzerella, olijven en tomaatjes en brood. Lekker hoor maar het vult wel, Daarna nog Pompei doorgelopen. Niks geen dooie stadhoor. Heel levendig juist.