Lake Louise en Canadaday - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu Lake Louise en Canadaday - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu

Lake Louise en Canadaday

Door: Oetske

Blijf op de hoogte en volg Oetske

14 Juli 2011 | Canada, Ottawa

Donderdag 30 juni Canmore, 22 gr
Een mooie dag in het verschiet. Bij het ontbijt kregen we een aardbeiencoupe met slagroom zoals wij wel eens in een restaurant nemen na een uitgebreid diner. Maar ook ’s morgenvroeg: erg lekker. Wij waren van plan een wandeling rondom Canmore te maken dus dat deden we ook. Maar eerst gingen we even naar de supermarkt om wat inkopen te doen. De mensen uit Gouda waren ook op pad voor hun omloop. Wij haalden ze al gauw in. Niet samen opgewandeld want zij gaan wel erg langzaam hoor. Er zouden wat eilandjes zijn om te bezoeken maar daar mochten we niet op wegen: agressive elk’s. Dat komt omdat ze nu jonkies hebben en die laten ze achter op de eilandjes. Dan zwemmen de elk’s zelf naar de weilanden en gaan daar eten. Nou ja, dan maar niet. Ook geen zwemmende elk gezien trouwens. Toen we even op de kaart keken kwam er een man naar ons toe. Of we verdwaald waren. Nou, dat nog niet hoor, zo ingewikkeld is het niet. Of we dan misschien kersen, echt biologisch hoor, wilden hebben want hij had er teveel gekocht op de markt. Inderdaad lekkere kersen.En jullie zijn er morgen toch ook wel met de parade van Canadaday?; dan zien we elkaar misschien nog. Aardige mensen hier. We gingen ook nog even op de markt kijken en vonden zelfs in een soort quiltwinkel een glaasje van Canmore. Gekocht natuurlijk. Tussen de middag ons brood opgegeten bij de tuinwaterval. (hidden falls heet het hier immers). Vanmiddag een wildernesshike gemaakt. Mooi weer, mooie wandeling. We moesten een belletje mee om de beren te laten horen dat we er aankwamen. Wel vreemd, bij ons doe je in de natuur zo stil mogelijk en hier passeer je rinkelende mensen. Dus geen beer gezien.Die worden ook gek van dat geluid.Vanavond bij de Subway een broodje gezond gehaald. Dat is ook lekker; je kunt niet elke dag ‘uit eten’. Pat, onze host, was vroeger bij de Mounted Police. Maar nu observeert hij beren. Ik vroeg of hij dat als vrijwilligerswerk doet maar (domme vraag) nee, het is zijn echte job. Ze willen de beren wild houden en hij bekijkt hoe ze dat het beste kunnen doen. Want een wilde beer is minder gevaarlijk dan een beer die aan mensen gewend is want die wil ook dingen van mensen. Er mogen ook geen hekken om de tuinen heen want de beer moet vbrije doorgang hebben. Ze stellen lijsten op van gewassen die de mensen in de tuin mogen hebben want ook bv de Elk’s komen de tuin in. En dan kun je beter dingen hebben die ze niet lusten. Soms gaat het dan nog wel eens mis want een jonge Elk heeft niet zo’n lijst dus die probeert dan nog wel eens iets wat hij uiteindelijk niet lust en dus uitspuugt. Fruit mag ook niet aan de bomen blijven hangen want daar komen de beren uiteraard ook op af. En afval is helemaal uit den boze. Ze moeten in Nederland ook eens beren uitzetten. Daar wordt het land een stuk schoner van.

Vrijdag 1 juli, Canadaday, Canmore, 17 gr
Makkelijke naam, dekt de lading dus wel. Canada bestaat vandaag 144 jaar, jong nog he. Aan het ontbijt een nieuw fenomeen: een-goed-engels-sprekende-Duitser. Nooit meegemaakt. Blijkt dat ze heel vaak in de States vakantie houden. Bijzonder. Aardige lui hoor. Vanmorgen o.a pancakes voor ontbijt. Je kunt ook in heel Canada naar de buurtontbijten waar ook pancakes geserveerd worden. Dat was vroeger in Amerika ook al. Toen ben ik met de Twiggs ook meegeweest naar een school om daar pancakes te eten op 4 juli. Wij dachten: alle Canadezen zitten vandaag met familie aan de pancakes en bbq en moeten spelletjes doen die zie je vandaag niet in de Nationale Parken. Dus wij naar Lake Morraine en Lake Louise. Nou daar bleek dat toch meer mensen hetzelfde idee hadden gehad. Druk op de weg; de entree was vandaag gratis. Bij de tolpoortjes stond een file. Wij hoefden niet te wachten omdat wij al een parkpas hadden maar ja, we waren solidair en stonden in de verkeerde rij dus stonden we toch in de file. De planning van vandaag was strak want er stond ook nog de parade in Banff en het vuurwerk in Canmoire op het programma. Het was fris, nou ja koud en wisselend bewolkt. Het was erg druk bij ht Morraine Lake. Je waande je gewoon in China oid. Het zal op het moment wel rustig zijn in China want iedereen is in Canada. Het kan best zijn dat juist de allochtone Canadezen, van Aziatische afkomt, zo’n vrije dag gebruiken om een park te bezoeken. De andere Canadezen hebben het natuurlijk al gezien. Ook veel Amerikanen want ook zij hebben ivm 4 juli een lang weekend. Morraine Lake was erg mooi. Eerst een eind naar boven geklommen. Daar kon je de prachtige groen/blauwe kleur goed zien. Er zat ook een squirl parmantig een dennenappel te eten en liet zich fotograferen. Toen een hike (half)rond het meer. En daarhad je geen erg meer in al die mensen. Er kwamen zelfs hele kleine sneeuwvlokjes uit de lucht vallen. De bergen kwamen goed uit de wolken maar het was slechts 7 gr. We zaten op schema. Naar Lake Louise. Weer een drukte van belang. Ook veel uit India. Deze mensen slenterden meer dan dat zij liepen. Chateau Louise aan het meer. Een indrukwekkend architectonisch hoogstandje dat dienstdoet als hotel. En aan de andere kant Victoria Glazier. De lucht boven de gletsjer werd niet blauw maar het was wel helder. Mooi schouwspel. Lake Louise had een meer blauwe kleur. Wat een paar mineralen toch kunnen bewerkstelligen. Er waren mensen bezig een steile rotswand te beklimmen. Sjonge, het moet je hobby maar zijn. Bij Lake Louise nog een glaasje gekocht en een souvenir voor…onze Louise. Toen naar Banff voor de parade. Onderweg stopten zomaar wat auto’s langs de kant van de weg. Beren? Ja, eentje dan maar wel een belangrijke want het is onze eerste.Wel achter de omheining maar goed. Mooi toch? In Banff was de weg afgesloten maar we reden toch wat verder. Daar werden we naar een parkeerplaats gedirigeerd. Vandaar konden we naar het dorp lopen. Het zag er al redelijk zwart van de mensen. We gingen strategisch in het midden van de weg staan want we hadden er geen idee van aan welke kant de parade zou passeren. We stonden goed maar winderig. Wij waren niet winderig waren maar die plek waar we stonden wel. Er kwam een Amerikaanse naast ons staan. Nou dat hebben we geweten. We konden nu het onderscheid tussen Amerikanen en Canadezen van dichtbij meemaken. Ze schreeuwde steeds en toen ze andere Amerikanen zag was ze helemaal opgetogen: o, wat fijn, jubelde ze, net als thuis en wat vind je van Obama..nou ja. En ons betitelde ze al na 2 minuten als: my new friends. Nou, ik dacht het even van niet. We moesten Canadese vlaggetje doorgeven en iedereen riep: Happy Canadaday. Iedereen is dan wel trots op zijn land. Dat zie je bij onze eigenlijk te weinig want dan word je meteen als nationalistisch gezien en dat is dan een vies woord. Mag alleen bij EK en WK voetbal. De parade begon ipv 17.00 uur pas om 17.30 maar, dat moet gezegd, dan heb je ook wat. Een bonte stoet met muziekkorpsen, pipers, cowboys, paarden, commerciële wagens en een burgemeester kwam langs. Ook nog een zeepbellenkanon. Dat was dolle pret. In Canmore naar de pub. We konden er nog net bij. Lekker steak gehad. Het was er wel een herrie. Veel mensen en ze moesten ook allemaal nog concurreren met de opgewonden televisiestem die een of andere wedstrijd versloeg. Weer veel gelopen vandaag. We voelden er niet veel voor om voor het vuurwerk weer naar het dorp te lopen maar Pat zei dat we het ook uitstekend zouden kunnen zien op het heuvel 50 meter verderop. En dat klopte. Er kwamen nog wat mensen bij ons staan. Mooi vuurwerk. Daarna nog gewassen. Alles is weer schoon. Fijn dat het hier kan. (gratis, we blijven Nederlands he). Bellen naar Ned kan ook dus naar ma gebeld.