Laatste dag op de Nordnorge en inpakken - Reisverslag uit Kristiansund, Noorwegen van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu Laatste dag op de Nordnorge en inpakken - Reisverslag uit Kristiansund, Noorwegen van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu

Laatste dag op de Nordnorge en inpakken

Blijf op de hoogte en volg Oetske

17 December 2018 | Noorwegen, Kristiansund

Maandag 17 december -2 gr
We werden vannacht dus niet opnieuw geroepen. Dus geen echt Noorderlicht. Wel een beetje natuurlijk en met een professionele camera hadden we wel wat gezien maar met het blote oog dus heel weinig. Nou ja, het zij zo, de natuur kun je niet dwingen. Vanmorgen al vroeg op. We lagen in Trondheim. Voor het ontbijt gingen we de stad al in. Natuurlijk waren de winkels nog niet open, het was 8 uur, maar het was leuk om te zien hoe deze stad gewoon ontwaakt. Zonder toeristische trekjes enzo. Allemaal mensen die naar het werk gingen. Veel op de fiets en er reden ook veel bussen. Toen we vorige week de citywalk hadden zei onze gids immers al dat men de werkenden uit de auto wil hebben. En dat lukt dus. Vorige week zagen we ook de enige echte fietslift ter wereld. Je kon dan de fiets in een soort houder zetten en terwijl je erop zat werd je dan de heuvel op getrokken. Maar in de winter werkt die niet. Dus weer naar het plein gelopen en weer terug. Bij terugkomst op de boot ontbeten. Geen glaasje dus van Trondheim maar we hebben er toch al weer wat. Dit was eigenlijk onze laatste stad want verder hebben we in de komende havens maar een half uur. Dat is te kort om eraf te gaan. Vanmorgen kregen we uitleg hoe het morgen gaat. We moeten de koffers om 9 uur bij de lift zetten. Dan worden ze vervoerd naar de Hurtigrute terminal en vandaar gaan ze met de bus naar het vliegveld, net als wij. Wij moeten al om 10 uur uit onze hut zijn en we komen pas om 14.30 uur in Bergen aan. Dus zolang moeten we ons op de boot vermaken. We krijgen nog wel een klassieke muzieksessie en een film. Vandaag was er verder ook niet veel te doen. Nog wel een bijeenkomst over Noorwegen, de foto’s die tijdens de reis zijn gemaakt en een leuk filmpje (soort animalcrackers) over Hurtigrute in Antarctica. Je kunt het op een stick komen maar dat kost zo’n 40 euro. Doen we maar even niet. We maken wel foto’s van het scherm. We kregen de rekening. Hm, alles is natuurlijk duur. Een glaasje wijn is bijna 10 euro dus dat hebben we deze reis maar twee keer gedaan. Dan kun je het geld inderdaad beter aan excursies enzo uitgeven. Robin was weer erg op dreef met zijn presentatie. Er werd flink gelachen. Hij zei wel dat de Nederlanders levendig aanwezig waren geweest. We kregen nog een overhoring van de Noorse zinnen die we geleerd hadden. En een quiz: bv. hoeveel eieren worden er op deze reis gebruikt: 3600. Hoeveel broden? 500 enz. Grappig hoor. En toen hij door het omroepsysteem ons opriep zei hij Listen carefully: I will only say this once: en na de Duitse oproep: als jullie, Engelstaligen, hebben verstaan wat ik in het Duits zei dan hebben jullie deze week Duits geleerd. Bij de Duitse oproep maakt hij niet zulke grapjes. Duitsers he. We kwamen vandaag eindelijk eens toe aan lezen enzo. Wel 1 boek gelezen deze vakantie, nounou. Andere vakanties lees ik er veel meer. Om half vijf in Kristiansund. We gingen nog wel even van de boot af voor een korte wandeling. Je kunt op het dek ook wel wandelen hoor en als je binnen overal heen gaat maak je toch veel stappen. Ik heb steeds ruimschoots mijn 12000 stappen per dag gehaald. Het diner was weer heel lekker al was het geen 5 sterrendiner. Claudia had heel wat foto’s waar wij ook nog op staan en die stuurde ze door en andersom had ik er ook nog een paar. Ze zei nog een keer dat ze het zo geweldig van ons vindt dat we nog zoveel doen ( lees: op onze leeftijd) nou ja, misschien schat ze onze leeftijd verkeerd in, kan ook. Denk t niet. Tja, en na het diner zijn we de koffer maar gaan inpakken. Want aan alles komt een eind. Via Molde en Alesund komen we morgen weer in Bergen. Het was mooi, erg mooi. Een bijzondere belevenis, ook al hebben we het noorderlicht niet goed gezien en ging de huskytocht niet door. Wel jammer maar we hebben zoveel gezien en meegemaakt. Dat vergeten we niet meer. (Al was het alleen al omdat ik zo’n uitgebreid verslag geschreven heb en heel veel foto’s gemaakt heb). Morgenavond weer thuis. Dan wordt schrijven meestal lastig omdat je dan weer in je gewone doen bent.