Stormachtige nacht en middernachtconcert - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu Stormachtige nacht en middernachtconcert - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu

Stormachtige nacht en middernachtconcert

Blijf op de hoogte en volg Oetske

15 December 2018 | Noorwegen, Tromsø

Vrijdag 14 december 5 gr
Nou, het was me het nachtje wel. Dit was niet een beetje deining zoals we al een beetje gewend waren. Het ging flink tekeer. De boot raakte steeds de golven. Peter zei dat dit vroeger bij demarine ‘paaltjes pikken’ genoemd werd. We konden nog wel in bed blijven liggen maar van slapen was geen sprake. Hier en daar vielen er spulletjes door de kamer. Ik dacht: nou, ze zullen het hier wel gewend zijn. Maar het duurde tot half drie eer ik in slaap viel. Peter sliep nog wel even tussendoor. Vanmorgen hadden we niks gepland dus we konden nog wel even bijven liggen. Maar om kwart over 8 kwam er iemand vragen of de hut ook gedaan moest worden. Nou ja, toen er maar uit. Bij het ontbijt hoorden we wel dat iedereen er last van had gehad. Er zullen ook wel veel mensen ziek geweest zijn denk ik. Het was nog steeds niet rustig. En we liepen door de storm een uur achter op schema. Na het ontbijt gingen we het erop wagen. Een rondje buitenom. Maar foei, dat viel niet mee. Camera aan maar heel goed aan de reling vasthouden. Het viel ons nog mee dat het wel mocht. Want als er zo’n windvlaag komt kun je zo meegesleurd worden. Dat gebeurde niet gelukkig hoewel dat wel spectaculaire beelden zouden zijn geweest of leuke. Om 11 uur was het weer rustig en werden we naar dek 7 geroepen om sterke koffie met bijzondere ingrediënten te drinken om wakker te blijven tot vanavond laatwant dan hebben we een middernachtconcert in Tromso. We kregen vanmiddag nog een film voorgeschoteld: the northern light. Dat wilden we wel weer zien. We zouden in Hammerfest 2 uur de tijd hebben maar vanwege de tijd achterstand bleven we maar een uur. Nou, zoveel was er eerlijk gezegd ook niet te beleven. We liepen naar de kerk, die echt wel mooi is. En dan weer terug via de winkelstraat en de ijsberen naar het polarmuseum. Dat was wel interessant. Eerst een hele grote ijsbeer. Ook opgezette pooldieren zoals poolvos en haas en een hele grote zeearend. en verder over het leven boven de poolcirkel. Je kon ook dierenvelletjes kopen maar dat deden we maar niet. En over een ontdekkingsreiziger die Groenland had ‘ontdekt’. We hebben geen glaasje gekocht want we waren hier maar kort. Maar toen hij net begon zagen we: o, die hebben we vorige week al gezien. Maar mooi genoeg om het nog een keer te zien. Tja, zo zullen we het in heet echt niet zien vrees ik. Misschien hebben we een te hoge verwachting. Later kregen we weer een lezing van Bjorn en Natascha. Ook over ijsberen. Er zijn, In tegenstelling tot wat mensen denken, op het moment veel meer ijsberen dan pakweg 30 jaar geleden. Dat komt doordat er niet meer (of minder) op gejaagd mag worden. Ze hebben wel minder ijs maar ze kunnen ook op een andere manier overleven. Nou, tegenstrijdige berichten he. In Hammerfest hebben ze last van rendieren die de stad steeds binnenkomen en tuintjes leegeten. De Noorse zin van vandaag was: mag ik je een biertje aanbieden. Het diner was weer heerlijk. Wat kunnen ze dat toch goed. Allemaal hetzelfde driegangendiner. Het was ook weer gezellig. Claudia en Maria organiseren vanavond een muziek en dansavond totdat we naar het concert gaan. Maar eerst was er nog een quiz. Wij hadden met 6 personen een team. Ik kon gelukkig ook nog een goede bijdrage leveren. We hadden 10 van de 15 vragen goed maar een ander team 12. Tja. En toen begon het zgn feest. Hebben ze anders nooit op de Hurtigrute want het is geen echte cruiseboot maar het mocht. Het begon en: Ladies and Gentleman, werd er omgeroepen, there ’s a bit Northern Light on the starboard’ en iedereen rende weg, naar buiten. Ja, we hebben wat gezien maar niet veel hoor. En wij kunnen het met onze camera niet vangen. Dan moet je de sluitertijd op minimaal 10 sec kunnen zetten. Dat kunnen we niet dus dat zal het niet worden. Later toch nog terug en er was toch nog een groepje aan het dansen. Nog even bijgezeten en ik heb zelfs nog meegedaan met Dancing Queen. Je moet wat voor je tafelgenoten over hebben. Om 12 uur stonden we klaar voor het concert. Met twee bussen werden we in 10 minuten naar de kerk in Tromso vervoerd. Een prachtige kerk. Lijkt op omvallende dominostenen en het is driehoekig. De akoestiek is daardoor fantastisch. Het begon heel ingetogen met zingen achter in de kerk. De zangeres kwam zingend naar voren. Erg mooi. Er was nog een saxofoniste en een pianist/organist. Ze brachten Noorse volksmuziek en kerstmuziek. Ook speelde de pianist de mars uit de Notenkraker en zong de zangeres Ave Maria en Oh Holy Night. Als toegift: wiegelied van Brahms. En je kon een speld horen vallen zo stil. Gelukkig viel er niks erg mooi. Om half 2 weer terug naar de boot. Dus best een lange dag. En…….morgen om 8 uur gaan we al weer met de volgende excursie mee. Maar dat is de laatste.