Tromso - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu Tromso - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu

Tromso

Blijf op de hoogte en volg Oetske

12 December 2018 | Noorwegen, Tromsø

Dinsdag 11 december 2 gr
Gisteravond stonden we dus om kwart voor 12 klaar om naar Trollflord te kijken. We hadden al gedoucht en onze pyjama aan onder de winteroutfit. Ok onze eigen dek stonden we want van daaruit zouden we eht goed moeten kunnen zien. Inderdaad ging de kerstverlichting uit en zagen we dat er alvast wat met de schijnwerper geoefend werd. Die werkte dus kom maar op. De boot keerde heel langzaam. Soms heel dicht langs de kant. Nou hij zal het wel gewend zijn. En wij wachtten, en wachtten op de dingen die komen zouden. En nog een hele groep met ons. En eigenlijk gebeurde er niks. Na 3 kwartier gingen we toch maar weer naar binnen en naar bed. Kleren voor het geval dat klaargelegd. Maar er gebeurde helaas niets vannacht. Vanmorgen bij het ontbijt hoorden we dat het van gisteravond eigenlijk niks voorstelde. Wat wij als oefenen hadden bestempeld was het echte werk geweest. Aan het ontbijt hadden we prachtig uitzicht. Het werd een beetje licht. Ook op het dek nog foto’s gemaakt. Het blijft (on)gewoon adembenemend mooi. Met de kinderen geappt en actuele foto’s gestuurd. Het viel hen ook mee dat de zon hier toch nog een beetje opkomt. Om half elf was er een lezing over de Sami. Wat doen die drie jongelui van het expeditieteam het toch goed. Ze weten ook overal veel over te vertellen. En ze weten het ook echt want Natasja, die deze lezing deed, had er drie winters mee opgetrokken. En ze is nog heel jong. Bij de lunch zaten we met een Australisch echtpaar aan tafel. Erg gezellig. Uit Melbourne. Ze hebben al heel wat gereisd. Nou ja, wij natuurlijk ook. Vanmiddag Tromso in geweest. We hadden geen excursie hier. Anderen gingen nu met de huskytocht of sneeuwwandelen maar wij hebben morgen en overmorgen excursies. Het werd alweer donker toen we naar de stad liepen. Echt om 2 uur al weer donker. We dachten naar het polarmuseum te gaan maar dat zat dicht wegens verbouwing. Dan maar verder gelopen. Wel een mooie stad. Ik wilde nog andere wanten kopen. Ik had ze in mijn hand en toen zei iemand in het nederlands: dat wordt van konijnen gemaakt. Angora. Dat is heel erg voor die dieren. En ja, dat heb ik ook wel eens gezien dus maar niet gedaan. En een glaasje. Ik zag die glaasjes en zei voor mij uit: norge, norge alleen maar norge. Zei de verkoper: do you want Tromso? Ja natuurlijk. Nou daar, naar links, links. En nu omdraaien en betalen. Later zei hij: jullie van die Hurtigrute eten daar zo lekker dat je wel een wandeling door Tromso moet maken om niet te veel aan te komen. Gelijk heeft hij. Het was allemaal weer prachtig versierd. We zijn niet naar de kathedraal gegaan want daar hebben we op de terugweg een middernachtconcert. En dan is de verrassing eraf. Bij een andere winkel kaarten gekocht. Dat is een stuk goedkoper dan aan boord. Aan het diner vanavond spraken we onze tafelgenoten weer. Zij hadden de huskytocht gedaan. Erg leuk maar ze werden aardig door elkaar gegooid. Nou ja, we zien wel. Vanavond wilde ik de kaarten schrijven want anders zijn we weer thuis en zijn de kaarten er nog niet. Waar heb je ze? Vroeg ik Peter. Huh, jij hebt ze toch? Nee, ik heb ze niet aangeraakt. Nou, lekker dan, geen kaarten. Dus zo goedkoop zijn ze nu niet. We hebben ze in de winkel laten liggen. En je kunt niet even terug he. Dus volgers: even nog geen kaart. Verder vanavond een spelletje yahtzee gedaan. Geen lezingen verder. Weinig hoop op het Noorderlicht vannacht. Hoewel, tijdens het eten werd er omgeroepen dat er iets te zien was. Maar het was niet echt te zien voor ons. Dan moet je een hele goede camera hebben en ook nog een hele goede fotograaf zijn. Misschien dat je dan iets vangt. Wat verder heel goed is van de Hurtigrute is dat ze totaal geen plastic hebben. Eigenlijk zelfs geen verpakkingsmateriaal. Alles is vers dus nooit ingevroren. Houten roerstaafjes, losse boter, jam en suikerklontjes. En als je voor 2 uur ’s nachts een kaart ophangt dat je geen schoonmaak nodig hebt dan schenken ze daarvoor 5 kronen aan hun eigen stichting. Goed bezig dus. Ze doen sowieso niet elke dag alles. Alleen wat nodig is. Het zijn ook gen aparte kamermeisjes. Want de meisjes die schoonmaken bedienen ook in het restaurant.