De eerste zeereis en Alesund - Reisverslag uit Ålesund, Noorwegen van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu De eerste zeereis en Alesund - Reisverslag uit Ålesund, Noorwegen van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu

De eerste zeereis en Alesund

Blijf op de hoogte en volg Oetske

09 December 2018 | Noorwegen, Ålesund

Zaterdag 8 december 4 gr
Lekker geslapen, dat ging best. Nog wel gemerkt dat we vannacht nog aangelegd hebben in een plaats. Vanmorgen was er flinke deining. Dat was erg grappig want je zag iedereen van links naar rechts zwabberen. We hebben een kaartje met tijden waarop te zien is wanneer we op open zee varen en dus meer golfslag hebben. We hoorden dat er inderdaad al mensen ziek waren. Overal liggen stapeltjes met zakken voor het geval dat…maar dat hebben wij gelukkig niet nodig. Het ontbijt was ook weer een buffet. Nou als dat zo doorgaat. Ook weer erg lekker. Daarna was er weer een bijeenkomst. Nu kregen we uitleg en een film van het expeditieteam. Wat je allemaal kan doen. We kregen helaas ook te horen dat de snowscootertocht en misschien ook de huskytocht misschien niet door kunnen gaan ivm te weinig sneeuw. Maar voor de huskytocht is er een alternatief in Tromso. Voor de scooters niet. Wel kunnen we nog met meer dingen meedoen. Morgen ofzo krijgen we ook nog uitleg over hoe het noorderlicht te fotograferen als het zover is. Op de vorige trip hebben ze het wel gezien. We konden goed naar buiten kijken vanuit onze hut. Bergen met sneeuw, dorpjes, vuurtorentje mooi hoor. Ik probeerde steeds, sinds gisteren al, internet op mijn mobieltje te krijgen maar het lukte niet. En we konden wel wifi kopen maar we wisten de koers van de noorse kroon niet. En als iets 300 kronen is dan lijkt het wel erg veel. Dus vanmorgen dan maar een smsje naar Marius en Louise gestuurd want stel je voor als ze ongerust waren. Nou dat was Marius ook want mijn mobieltje ging. Marius: of we toch wel op de boot zaten want hij had nog niks gehoord. Het sms’je had hij niet gelezen want dat was naar zijn andere telefoon gestuurd. Hij zei dat de kroon ongeveer 10 cent is. O, dan valt het allemaal wel mee. Dus wifi gekocht voor 5 dagen. Daarna zien we wel weer. En daarna was het alweer tijd voor de lunch. Je bent steeds druk met eten en bijeenkomsten. De lunch was extra vroeg omdat we om 12 uur in Alesund aanmeerden. We konden meedoen aan een expeditie of een stadswandeling met gids maar dat deden we niet. We gingen op eigen houtje. We zijn, vroeger nog met de kinderen, al eens in Alesund geweest en hebben toen al de sukkertoppe beklommen. Toen waren er ook allemaal tall ships met de Cutty Shark race. Dat was een happening toen. Nu was het iets rustiger in Alesund. `in kerstsfeer. Er was ook een kerstmarkt, Jule Market, heel gezellig. Het was net niet droog (Iers droog eigenlijk). Maar er zijn genoeg mooie gebouwen te bewonderen. Allemaal rond 1906 gebouwd in Jugendstil stijl omdat de stad grotendeels verwoest was door een brand. We gingen nog een norsk winkel in. Ze hadden er wel glaasjes, maar allemaal met Norge en wij wilden er een van Alesund. Maar laten ze dat nou toch hebben. Dus glaasje gescoord. Om 3 uur moesten we weer terug zijn. Bang om te laat te komen waren we er weer om half drie. Om kwart over drie werden we uitgenodigd op deck 7 om een praatje te horen over de omgeving en iets van de lokale producten te proeven. En toen hebben we nog wat excursies geboekt. Morgen een stadswandeling met gids in Trondheim en overmorgen een Vikingfeest op de Lofoten. Leuk toch? Om half 7 was het tijd voor het diner. Best spannend want je werd aan een tafel gezet met andere mensen. En dat geldt dan voor de verdere reis. Je kunt niet zomaar switchen dus je zit ermee ' opgescheept' .Eerst de tafel zoeken. Dat was al een sport op zich. En toen de tafelgenoten. Nou dat zat wel goed hoor. Ik had van tevoren al gedacht: als die en die mensen het zijn dan is het vast leuk. En alsjeblieft niet die drammerige vrouwen die steeds overal doorheen tetteren. En ik kreeg mijn onuitgesproken zin. De goede kwamen aan tafel. We zaten met 6 Nederlanders (dat dan weer wel, niet internationaal). Gezellige mensen. We kregen een driegangendiner; allemaal hetzelfde. Vandaar dat we allemaal op onze afgesproken tijd aanwezig moeten zijn aan dezelfde tafel. Eerst een carpacio van: tja…in ieder geval verse producten. Toen gezouten lamsbeen met weer lokale producten en als toetje ijs en gekarameliseerde appelschijf. Niet overdadig veel maar lekker. En zoals gezegd, gezellig. Onze tafelgenoten Dennis en Claudia doen ook enkele van de excursies die wij ook doen. Na het diner naar buiten. Niet te ver want het was donker en het waaide flink. De boot schommelde. Om kwart voor 10 werden we weer naar de conferentiezaal geroepen. Om een uitleg over en een film van het Noorderlicht te zien. Met tips welke app je kon downloaden enzo. Dus waren we pas kwart voor 11 weer terug. Nog koffie gedronken en naar bed. Morgen vroeg op.