Wandelen en middeleeuwse dorpjes - Reisverslag uit Mirabel, Frankrijk van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu Wandelen en middeleeuwse dorpjes - Reisverslag uit Mirabel, Frankrijk van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu

Wandelen en middeleeuwse dorpjes

Blijf op de hoogte en volg Oetske

09 Juni 2017 | Frankrijk, Mirabel

Dinsdag 6 juni 25 gr
Netjes om half 9 op. Op het terras ontbeten. Het waaide wel behoorlijk. Later moesten we naar binnen omdat het te gek werd. Het werd ook bewolkt. We waren van plan om naar Aubenas te gaan en daar of in de buurt boodschappen te doen. Goed inslaan zodat je hier verder niets meer nodig hebt. Eerst Aubenas, een grotere plaats hier in de buurt. Ongeveer 16 km verderop. Nou, best druk daar. Op het eerste gezicht geen supermarkt te bekennen; dan maar de stad bekijken zoals ook de bedoeling was. Parkeerplaatsen vol en eenrichtingsverkeer. Dus zomaar ergens aan de buitenkant de auto neergezet. Om de stad in te komen moesten we heel steil omhoog klimmen. Kunnen we nu wel onthouden waar we de auto hebben neergezet? Vroeg Peter zich af. Want anders heeft hij altijd de gele Garmin bij zich om de locatie van de auto in te zetten en die zat nu in de korte broek en hij had een lange broek aan. Nou we onthouden wel een naam van een plein, dan kunnen we het altijd terug vinden. Olivier de Serra een regionale verzetsheld, zijn standbeeld staat ook in Villeneuf? Dat deden we. En op zoek naar bijzonderheden in de stad. Er zou een kasteel zijn, een dom en een kerk. En veel winkels, dat zeker. Een bordje office du tourisme. Daar eerst maar heen want we wilden ook nog betere wandelkaarten hebben. Maar ja, het was in eerste instantie natuurlijk weer niet te vinden. Als ze die kantoren nou eens gewoon in de binnenstad neer zouden zetten. Veel makkelijker. Dus ergens achteraf stond het gebouw. Ook wel weer mooi maar achteraf. Het leek alsof de medewerkster aan haar eerste werkdag bezig was. Ze wist van alles bijna niks. Toch kregen we wat we hebben wilden inclusief per abuis twee plattegronden. Het bleek dat we de auto aan de andere kan van de stad hadden neergezet. Het kasteel was nu het stadhuis. Wel mooi met verschillende torens en mooi gekleurd bourgondisch dak. We kochten kaarten. Het volgende interessante zou de Dome zijn. Maar toen we daar stonden was hij dicht. Ik vroeg aan een mevrouw, in mijn beste frans, wanneer de kerk open zou zijn. Nou niet dus. Hij was eigenlijk altijd dicht. Dat schoot lekker op. Net toen we weer weg wilden gaan kwam er een groepje aan met een gids. De gids had een sleutel en deed met veel moeite de deur open. Hij klemde verschrikkelijk dus zo vaak ging hij inderdaad niet open. Ik vroeg of wij ook even kort naar binnen mochten hoewel we geen deel uitmaakten van het groepje. Ja dat mocht. Dus hadden we geluk. Mooie kerk, niet zo groot maar veel iconen ed. Toen we buiten kwamen bleek dat we daar naar boven waren geklommen dus de auto stond hier vlak bij beneden. Weer geluk dus. Maar toen we bij de auto kwamen zagen we iets roods op de grond liggen. Was dat van onze auto? Ja, er stond Toyota op dus het kon niet missen. Maar we zagen helemaal geen beschadiging. Waar kwam dat dan vandaan. Op eens zagen we dat het spiegeltje er wel heel kaal uitzag. Het kapje was eraf en lag dus kapot op de grond. Iemand was er tegenaan gereden. Pech. Geluk was wel dat alles het nog deed. Gelukkig. Voortaan maar het spiegeltje inklappen als we krap staan. Verder op zoek naar een supermarkt. Dat werd de Lidl. Nou zeg we hebben die Lidl aardig leeggekocht voor 105 euro. Viel hartstikke mee. Thuis ook maar eens de boodschappen bij de Lidl doen… Zolang we hier zijn hoeven we geen boodschappen meer te doen alleen waarschijnlijk nog brood. Bij de kassa gedroeg ik me nu beter dan eerder in het kleine winkeltje. Daar deed ik de boodschappen meteen vanuit het mandje in de tas. Dat mocht toen niet van de verkoper..Nee, nee eerst betalen. Maar ja hij begreep wel dat ik het niet expres deed. Op tijd thuis voor ons glaasje witte wijn. We moesten wel een ander plekje in de tuin zoeken om geen last te hebben van de wind. Weer buiten gegeten. Sla en gewone aardappelen. Net echt. Vanavond een echte wandelroute gevonden. Die nieuwe kaarten lijken veel beter. Dat hadden ze hier wel kunnen hebben. We trekken 8 euro van de huur af hoor.

Woensdag 7 juni 22 gr
Nee, niet zo warm vanmorgen. Met trui/vest aan buiten ontbeten. Mooi weer om te wandelen. De route uitgekozen die het dichtste bij was. We wilden ons wel eerst insmeren met zonnebrandcreme. We hadden er twee ingeslagen (2e gratis) Maar goed we hadden er maar een nodig dus we hadden er maar een ingepakt en die andere thuisgelaten voor andere jaren. Dachten we. Nergens te vinden. Waarschijnlijk hebben we allebei gedacht dat we er maar een nodig hadden en die andere thuis konden laten. Nu staan ze allebei thuis. Dus moesten we hier nog maar op pad. In Villeneuf was misschien wel een drogist ofzo. Nou in Villeneuf was misschien heel veel maar niet tussen de middag. Alle winkels dicht tot drie uur. We zagen nog wel een apotheek. Morgen dan maar. Verder naar Vogue. Aangeprezen als een van de mooiste dorpen van Frankrijk. Nou dat is toch wat. En daar gingen wij wandelen. De GPS coordinaten leidden ons naar het kasteel. Mooi gesitueerd. Langs de Ardeche en prachtige bergwanden. Je kon zien dat erosie hier ook flink huisgehouden heeft. Straks brokkelt de hele berg af. Maar ja, waar begon nou de wandelroute. De info was in het frans. We gingen omhoog maar we kwamen bij een huis uit. Niet goed dus. Er kwamen twee dames die duidelijk ook aan de wandel gingen. Gevraagd. Ze spraken geen engels. Ze wisten het ook niet precies maar ze gaven een goede hint. T klopte. En de kaart en de witgele strepen die we moesten volgen; dat kon niet meer misgaan. Inderdaad ging het lange tijd goed. Mooie route door het bos. Gelukkig hadden we ieder een stok mee. Prachtig weer ervoor; 23 gr. Maar… op een gegeven moment. Geen streepjes meer. Nou ja, we waren bijna in St Pierre en daar ging de route verder. Peter poseerde nog voor de foto met op de achtergrond de kerk van St. Pierre. Zijn eigen dorp dus. Maar helaas, toen we er daadwerkelijk waren bleek het dorp St Germain te heten. Foutje….maar wat nu. Hoe moesten we verder. Er stond een bord. St Pierre 700 m verder. Dat viel mee. Moesten wel langs de weg lopen, dat is nooit leuk. Maar ja, na 700 m geen dorp te bespeuren. . We zagen wel in de verte Mirabel liggen. Toch maar weer terug. In St Germain eerst een ijsje gegeten. Dat hadden we best verdiend. De eigenaar gevraagd hoe we naar Vogue konden komen (daar stond de auto). Tja, toch maar langs de weg, hoewel……St. Pierre, misschien. Een ander de weg gevraagd naar st Pierre. (Aardige mensen in dit deel van Frankrijk) Een weggetje binnendoor, st Pierre 700 m. . Dat hadden we moeten hebben. En ineens zaten we weer op de goede route. Witgele strepen en bordje Vogue 3,8 km. De prachtige route afgemaakt en weer goed bij de auto terecht gekomen. Hehe. I.p.v. 6,8 was onze wandeling wel minstens 10 km geworden. Les voor de volgende keer: kijk eerst wat er in het frans staat. Eerst vertalen dus. Beetje laat thuis. Makkelijk gegeten. Vanavond met Louise geskyped. Er komt slecht weer aan in Ned. Onweer en storm. Dus ze moet, wat de post betreft, tussen de buien door laveren.

Donderdag 9 juni, 25 gr
Na alle consternatie van gisteren besloten we vandaag thuis te blijven. Alleen; we hadden natuurlijk wel zonnebrandcreme nodig. Dus toch maar eerst naar de apotheek in Villeneuf de Berg. Beetje duur spul, maar dan heb je ook wat. Thuis ingesmeerd. En plotseling kwam uit het zijvakje van de koeltas toch nog de nivea zonnebrandcreme tevoorschijn die we dus wel van huis hadden meegenomen. Grrr. Nou ja, voor jaren onder de pannen nu. We hoeven nooit meer te verbranden. Verder vandaag gezond, gelezen, muziek geluisterd en gepuzzeld. Genoeg mogelijkheden daarvoor. Ik moet alleen oppassen dat ik mijn boeken er niet doorjas. Hier was nog een dun thrillertje van Tess Gerritsen. Wel aardig. Peter leest het nu ook. Uitgebreid (buiten) gegeten. Vanavond nog Yatzee gedaan.
Vrijdag 9 juni, 27 gr
Achach. May heeft geenmeerderheid meer. Verkiezingen in Engeland mislukt. Bij ons ging het beter. Eerst bewolkt vanmorgen maar de app Wunderground voorspelde dat het op zou klaren. Eerst wilden we naar een meer richting westen maar daar was het nog fris en bewolkt volgens diezelfde app, dus dachten we een paar bijzondere dorpen in de regio te bezoeken. Dat was een goede gok. Mooi weer en prachtige dorpen. Eerst naar Alba de la Romaine. Een dorp met een deel uit de romeinse tijd, de middeleeuwen en uiteraard de huidige tijd. Dus drie in een. Eerst de huidige tijd. Warempel het office du tourisme meteen in t zicht. Plattegrond en kaart. En toen het Middeleeuwse gedeelte. Erg leuk. Allemaal hele kleine straatjes. Je voelt je echt in de middeleeuwen. Er was ook nog een Roche. Je kon daar naar toe lopen maar we moesten wel heel erg dalen. Of over de weg lopen. En we hadden onze bergschoenen niet aan dus gingen we toch maar met de auto. Die Roche dat was eigenlijk een ruïne. En ook een kleine vestingstad erbij. Er was overal versiering. In de vorm van gele linten. Blijkt dat er zaterdag en zondag feesten zijn. Misschien gaan we daar zondag dan nog wel een keertje heen. Daar ons brood opgegeten. We probeerden met de selfiestick een selfie te maken. Dat ging wel maar we hadden tegenlicht dus zagen we niet precies wat we namen. Nou het zijn grappige foto’s geworden, soort van dan. Tijd voor het derde deel. De oude Romeinse stad. Eerst reden we er voorbij maar het kwam goed. Een hele grote parkeerplaats dus genoeg voor de drie auto’s die er waren. Maar het was echt mooi. Contouren van een Romeinse tempel, een forum en het belangrijkste, een theater. In de oudheid, we spreken hier over de 1e en 2e eeuw na Chr, konden er wel 30000 mensen in. Waar haalden ze die toen vandaan? Maar je zag goed waar de pilaren hadden gestaan, winkeltjes ed. Echt een aanrader hoor. Het was gratis. He museum dat er bijhoort kostte 7 euro maar dat deden we niet. Kniepers… maar we hadden nog meer dorpjes op onze lijst. Bijvoorbeeld: Balazuc. Ook weer heeel middeleeuws. Met smalle straatjes en een kerk. Het waren allemaal dorpjes die op de kaart speciaal aangegeven zijn als bijzonder. Stonden zelfs op de unescolijst. Daar bij een restaurant nog een frisje genomen. Toen het laatste dorp. Daar waren we al eerder geweest maar het dorp zelf hadden we nog niet gezien. Dat was Vogue. We hadden vanuit dat dorpje pas gewandeld.Hetzelfde eigenlijk. Mooi dorp met stadsmuur enzo. Maar, hier stroomde ook nog de Ardeche. We konden naar beneden om aan de waterkant te komen. Prachtig uitzicht. De bijzonder bergwanden, de brug en het water. Ik wilde even pootje baden maar nee, toch maar niet. Vlak aan het water stikte het van de wespen.brrr. Dat riskeer ik niet. Om goed 5 uur waren we weer thuis. Beetje restjes gegeten. Toch lekker. En we konden nog steeds goed buiten zitten. Tot 10 uur. Binnen is het eigenlijk nu kouder dan buiten. Vanavond wilden we op de een of andere manier de wedstrijd Nederland- Luxemburg zien. Eerst via YouTube. Dat ging goed t/m het Wilhelmus. Daarna moest je je abonneren. Toen via RTL Luxemburg. De hele eerste helft gezien met als commentaar dat rare Letzenburgse taaltje. Maar, helaas, de tweede helft mocht niet meer. Alleen te volgen opLuxemburgs grondgebied. Jammer dan. Maar via de radio was het ook leuk. Helemaal omdat ze met 5-0 wonnen. Nog de vraag of het genoeg is maar dat zien we dan wel weer. Binnen nog wat gelezen enz. En morgen? Dan is er weer een dag.