Sydney Revisited - Reisverslag uit Tuggerah, Australië van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu Sydney Revisited - Reisverslag uit Tuggerah, Australië van Oetske Kuijl-Fennema - WaarBenJij.nu

Sydney Revisited

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Oetske

07 April 2009 | Australië, Tuggerah

Maandag, 6 april, 21 gr Tuggerah
Tweede keer naar Sydney. We raken er al aardig aan gewend om met de trein mee te gaan hier. We vroegen ons nog af of we wel een kaartje zouden kopen. Er wordt toch niet gecontroleerd en we hebben voor de binnencirkel van Sydney een citypas weekkaart. Dus als we toch gecontroleerd zouden worden zouden we kunnen zeggen dat we niet wisten dat we….. Maar ja, we wisten het wel dus toch maar wel een kaartje gekocht. Veel goedkoper dan in Nederland, dat is zeker. In Sydney meteen naar het museum. Korting gekregen vanwege de citypas. Op die pas mag de tweede er gratis in. Het meisje achter de kassa vroeg zich wel af hoe het nu zat, omdat wij ieder een pas hebben zouden wij misschien helemaal niks hoeven te betalen. Maar twee voor de prijs van een is ook al leuk. Heel wat gezien. Over de aborigionals. Over de gestolen generatie bijvoorbeeld: Tot 1969 heeft de Australische overheid de aborigin kinderen bij de ouders weggehaald om ze te laten adopteren door “witte” ouders. Zodat ze een betere opvoeding zouden kunnen krijgen. Erg toch, helemaal omdat ze nog dachten dat ze er goed aan deden. Die kinderen zijn helemaal tussen wal en schip geraakt. Heel wat kunst werd er tentoongesteld. En de betekenis van die kunstvorm werd uitgelegd. Weten we weer wat meer. Verder was er een expositie over “overleven in Australie” . Dit n.a.v het Darwinjaar. De survival of the fittist werd door het tonen van dieren van miljoenen jaren geleden tot nu uitgelegd. Het waterpeil in de oceanen rond Australie was niet altijd even hoog. Zo’n 130.000 jaar geleden was het peil 130 meter lager dan nu. Het land viel toen droog. Daardoor konden de dieren toen nog overlopen van het ene land naar het andere. 50.00 jaar geleden was het even hoog als nu. (dus zonder toedoen van de mens). De landen, zoals Nw Guinea, Nieuw Zeeland enz waren toen van Australie gescheiden. Leuk om te zien. We hebben er 2 uur doorgebracht. Het was weer goed weer geworden. Met de metro naar de haven. We konden op onze pas ook met de ferry mee. Meteen de verste maar genomen. Heb je geen cruise meer voor nodig. We gingen naar Manly. Wat daar te doen was wisten wij niet maar het bootreisje hadden we dan in ieder geval. We staken de baai over. Dicht wij open zee waren de golven best hoog. We golfden lekker mee. Manly bleek een best grote stad te zijn aan de andere lkant van de baai. Daat een poosje langs de kade gelopen en weer mee terug naar Sydney. We kwamen langs de Harbourbrug en langs het Operagebouw. En het leek de whalewatching wel. Iedereen rende, gewapend met camera, naar voren om foto’s te nemen. En ja, wij horen ook bij iedereen. Peter had een trui aan met opdruk van zijn werk. Hij wilde daarmee op de foto om naar zijn zijn collega’s te sturen; dan konden ze echt zien dat hij daar geweest was. Dus wij hadden een goede reden om daar foto’s te maken…. Aan wal gekomen nog eens rondom het Operagebouw gelopen. De achterkant was vrijdag gesloten. Er was nu van alles te doen. Cameramensen. Lampen werden opgehangen, dranghekken, rode loper…Wij vroegen wat er te doen was vanavond. Blijkt dat er niet vanavond maar morgenavond een evenement is. De premiere van de nieuwste Startrekfilm. Tja, daar kunnen we niet op wachten. Wel bij de haven gegeten. Het was niet zo druk in Sydney als vrijdag maar voor een maandag liep het lekker. Als toetje nog eens naar de city zelf met alle winkels en drukte. Wat een bedrijvigheid toch. Het stadhuis nog gezien en St Andrew’s church. Erg mooi. En toen werd het weer tijd om naar huis te gaan. De treinrit was heel wat rustiger dan de vorige keer.

Dinsdag, 7 april, 21 gr. Tuggerah
Laatste dag hier dus het huis moest schoon. Maar eerst naar de kapper vanmorgen. We konden tegelijk. We zijn weer kort dus moeten we er de rest van de reis tegen kunnen. Verder oninteressante maar noodzakelijke dingen als wassen en schoonmaken. Wel prettig dat alle kleren weer schoon meekunnen. Toen we vanmorgen van de kapper kwamen zagen we langs het pad ineens twee nieuwsgierige ogen in een leuk koppie naar ons kijken. He, een wallibi of een possum? Bleek een possum te zijn. Ook een grappig beest hoor. Dame Edna had het vroeger ook altijd over: possums! In Nieuw Zeeland hebben ze er een hekel aan en worden ze met vallen gevangen en in Australie zijn ze beschermd. We hadden natuurlijk geen camera mee, jammer. Toen we vanmiddag gingen inpakken haalde ik mijn rode tas uit de kast. Bleek er helemaal het weer in te zitten. Het had kennelijk gelekt in de kast. Nou, ik kon hem weggooien. Terug naar het winkelcentrum en een nieuwe gekocht. Want je hebt toch wel een schoudertas met heel veel vakjes nodig. Tenminste, ik wel. De route voor morgen en de komende week uitgestippeld. We weten nog niet echt waar we aan beginnen denk ik want wij hebben nog nooit echt gekampeerd en ook nog nooit met een camper gereden. Voor ons een echt avontuur dus.. Het zal alleen moeilijker worden om de site bij te houden. Dat kan dan niet anders. Ligt eraan of we op een camping overnachten of in het niks. Als we op 16 april maar in Adelaide zijn want op de 17de vliegen we van daaruit naar Alice Springs.

• 07 April 2009 - 13:43

Louise:

Hallo, nu ben ik de eerste die deze laatste berichten leest of in ieder geval erop reageer. Ik liep steeds een beetje achter (geen nieuws he) maar ik ben eindelijk weer bij! Een possum, daar had ik nog niet van gehoord, maar leuk beestje lijkt me. Het aantal online bezoekers loopt als het goed is op want in het dorp word ik geregeld aangesproken met "hoe gaat het met je ouders down under"? Dan noem ik natuurlijk jullie petoet-site. Bij mij kwam trouwens zondag in het Dijkgatsbos ook opeens een tak tussen de spaken van mijn, eh jouw fiets. Pap en mam, jullie volgende droom komt uit: toeren in een camper! Veel plezier en rij voorzichtig! Tot op Skype! Liefs.

• 07 April 2009 - 20:53

Lydia:

nu gaat het echte avontuur beginnen.nee je weet inderdaad niet waar je aan begint maar dat is maar goed ook.het overkomt je dan gewoon.leuk dat je bij possum ook meteen aan dame edna denkt we zagen er pas een plaatje van.possum dus
    heel veel plezier met de campertocht en de omgeving en wees voorzichtig en geniet veel.tot mails lydia

• 08 April 2009 - 15:43

Ma:

hallo petoeten
    wat gaat het dan weer snel dat jullie alweer verder moeten (mogen),
    wanneer je weer kunt mailen zien we wel.
    sterkte bij het nieuwe avond tuur.leuk hoor.
    geniet er maar van.
    veel liefs hoor en tot horends
    ma

• 11 April 2009 - 22:33

Jantine:

Dag Oetske en Peter,

Het is Pasen en ik wens jullie daar ook een fijn paasgevoel toe. Als ouderlingen stonden we allemaal om 5 uur op vanmorgen. Om kwart voor zes waren we bij Jan Rene de Vries. We zijn toen in het donker een boswandeling wezen maken. Toen naar een hoogzit en hebben in onze polder 17 herten gespot!
    Met z'n allen op de hoogzit drie kwartier kijken en turen en ja...daar was er weer een!
    Toen een heerijk ontbijt op de boerderij van Jan Renee! Vanavond hadden we de paasnacht viering.

Zo groet ik jullie van harte en wens jullie nog veel genieten toe!
    Ds. Jantine

• 16 April 2009 - 10:02

Marius:

Hoi, mijn ouders hebben mij een SMS gestuurd. Alles in orde. De campertocht is geweldig geweest. Ze zitten nu in Adelaide, ze zijn daar vandaag (16 april) aangekomen.

Morgen pakken ze de trein (Ghan) naar Alice Springs en ze beginnen op 19 april aan een vijfdaagse georganiseerde busrit door de woestijn, waarbij ze o.a. Uluru (Ayers Rock) bezoeken.